Ügyintézők:
dr. Varga Csilla Orsolya |
Tel: (1) 458-5579 E-mail: armstrade--.at.--bfkh.gov.hu varga.csilla.orsolya--.at.--bfkh.gov.hu |
I. A haditechnikai tevékenység engedélyezésének és a vállalkozások tanúsításának részletes szabályairól szóló 156/2017. (VI.16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Htkr.) értelmében
Az egyedi forgalmi engedély 12 hónapig hatályos, és egy alkalommal, további 12 hónapra meghosszabbítható.
II. A kérelmek elektronikus úton nyújthatók be: http://mkeh.gov.hu/ugyintezes/e-ugyintezes
ÁNYK nyomtatványok:
MKEH001 Egyedi kiviteli/kiszállítási engedélyi kérelem
Az ELJÁRÁS ILLETÉKMENTES.
III. BENYÚJTANDÓ KÉRELMEK
1 darab behozatali/beérkezési és
1 darab kiviteli/kiszállítási engedélykérelmet kell egyidejűleg benyújtani
1 darab devizamentes, ideiglenes árumozgásra vonatkozó kiviteli/kiszállítási engedély kérelem és
1 darab devizás (szokványos) behozatali/beérkezési engedély kérelem benyújtása szükséges
1 darab devizamentes, ideiglenes árumozgásra vonatkozó behozatali/beérkezési engedély kérelem és
1 darab devizás (szokványos) kiviteli/kiszállítási engedély kérelem benyújtása szükséges
IV. A KÉRELMEK LEHETSÉGES MELLÉKLETEI
A kérelmek elektronikus úron történő benyújtása esetén a mellékletek az Általános Nyomtatványkitöltő program "Csatolmányok kezelése" menüpontja segítségével csatolhatóak, illetve szükség esetén e-mail üzenetben is beküldhetőek. A csatolmányként belüldött mellékletek esetén a .pdf formátum használatát javasoljuk.
!!! A postai úton megküldött mellékletek esetén kérjük a borítékra ráírni: "A címzettnél felbontandó" !!!
Kivitelre, kiszállításra vonatkozó engedélykérelmek esetén a csatolt dokumentumok eredeti példányai benyújthatók személyesen az ügyfélszolgálaton, legkésőbb az engedélyek személyes átvételekor, illetve postai úton. Harmadik országokba történő kivitel esetén minden dokumentum eredetiben nyújtandó be a fentiek szerint; EU tagállamokba történő kiszállítás esetén a kérelemmel együtt elektronikus másolatban benyújtott dokumentumok eredeti példányait a kérelmező/engedélyes köteles nyilvánartásaiban megőrizni, azokat a hatóság felhívására soron kívül bemutatni, illetve átadni/megküldeni.
A behozatalra, beérkezésre vonatkozó engedélykérelmekhez elektronikus másolatban benyújtott dokumentumok eredeti példányait a kérelmező/engedélyes köteles nyilvánartásaiban megőrizni, azokat a hatóság felhívására soron kívül bemutatni, illetve átadni/megküldeni.
A hatóság a fentiektől függetlenül bármely iratot eredetiben bekérhet, figyelemmel a Htkr. 3. § (6) bekezdésére, mely szerint a másolatban történő benyújtáshoz a hatóság hozzájárulása szükséges.
Javasoljuk a külföldi partnerektől beszerzett okiratokból lehetőség szerint több példány beszerzését, illetve másolatok készítését.
1. KIVITEL/KISZÁLLÍTÁS esetén:
Tartalmaznia kell a vevő konkrét ügylethez kapcsolódó eszköz/ök megnevezését és mennyiségét, dátumot, valamint a magyar fél megnevezését. A végfelhasználói nyilatkozatnak vagy ki kell zárnia a reexport lehetőségét, vagy pedig az esetleges reexportot a magyar engedélyező hatóság előzetes írásos hozzájárulásához kell kötnie. A Hivatal előírhatja államilag megerősített végfelhasználói nyilatkozat benyújtását. Ebben az esetben az alábbi mintát kérjük használni :
Végfelhasználói Nyilatkozat/Igazolás kivitelhez
ÉS/VAGY
ÉS/VAGY
2. BEHOZATAL/BEÉRKEZÉS
A végfelhasználói nyilatkozat két esetben szükgséges:
a) ha a vevő/végfelhasználó nem azonos az importőrrel (pl. fegyveres szerv, másik cég). A végfelhasználói nyilatkozat mintája itt elérhető.
b) ha kérelmükben Nemzetközi Import Igazolást is igényeltek. Az IIC-hez szükséges végfelhasználói nyilatkozat mintája itt elérhető.
Abban az esetben szükséges, ha a külföldi partner magyar engedélyező hatóság által megerősített végfelhasználói igazolás kibocsátását kéri. Amennyiben külföldi partnere nem rendelkezik erre vonatkozó mintával, úgy az alábbi mintát használhatják, amelyet a BFKH-ra vonatkozó utolsó rovatot leszámítva kitöltve kérünk benyújtani három eredeti példányban: államilag megerősített végfelhasználói nyilatkozat minta. Az államilag megerősített végfelhasználói igazolás igényléséhez az alábbi nyilatkozat kitöltését kérjük: nyilatkozat EUC igényléshez.
Felhívjuk figyelmét, hogy
a Korm. rendelet 20. § (5) bekezdés értelmében amennyiben az ügy elbírálása érdekében további adatokra van szükség, a Hatóság egyéb, a végfelhasználás igazolására szolgáló okmányokat is bekérhet
a Korm. rendelet 20. § (9) bekezdése értelmében a Hatóság az egyedi forgalmi engedélyben a Korm. rendelet 8. §-ban foglaltakkal összefüggésben nemzetbiztonsági, nemzetgazdasági érdekből vagy a végfelhasználó és a végfelhasználás ellenőrzésének céljából, az összes körülmény figyelembevételével az ügylet lebonyolítására vonatkozó eseti feltételeket határozhat meg a végfelhasználás, a továbbértékesítés, illetve a továbbadás vonatkozásában.
V. ADATSZOLGÁLTATÁS
A haditechnikai eszközök engedélyezési rendjének hatálya alá tartozó termékek forgalmazásáról a cégeket adatszolgáltatási kötelezettség terheli. Az adatszolgáltatás rendjéről - a megfelelő táblázatok mintájával kiegészítve - itt külön részletes tájékoztatás olvasható.
VI. Kitöltési útmutató
KIVITEL/KISZÁLLÍTÁS (MKEH001 nyomtatvány):
A rózsaszín mezők automatikusan kitöltődnek (pl. ország ISO kódjának beütésével, tételenként megadott mennyiségek összesítése által)
1. mezőhöz:
A kérelmező adatai
2. mezőhöz:
Az áru tulajdonosa/gyártója, amennyiben nem azonos a kérelmezőve
3. mezőhöz:
Ügynök, képviselő adatai (ha van)
4. mezőhöz:
Származási ország (reexport/retranszfer esetén), kétjegyű ISO országkód
5. mezőhöz:
Vevő/szerződő adatai
6. mezőhöz
Rendeltetési ország neve, kétjegyű ISO országkód
7. mezőhöz:
A végfelhasználó adatai
8. mezőhöz
A végfelhasználó országa, kétjegyű ISO országkód
9. mezőhöz:
Az áru konkrét, kereskedelmi/katonai megnevezése és típusa. Egy kérelmen csak egy vámtarifaszámhoz (8 számjegyen megadva) tartozó termék szerepelhet és maximum 5 tétel.
Aktív ügylet esetén:
- a termékhez kapcsolódó szolgáltatás megnevezése (pl.: átalakítás, modernizálás, bevizsgálás)
Passzív ügylet esetén
- a terméke konkrét, kereskedelmi/katonai megnevezése és típusa
10. mezőhöz:
A Htkr. 1. Melléklete (az engedélyköteles haditechnikai termékek és szolgáltatások jegyzéke) szerinti besorolosá (ML fejezet), szükség esetén alpontokkal együtt megadva. Az első cellába kizárólag arab szám, a másodikba az alpont betűjele írható.
11. mezőhöz
Vámtarifaszám (kombinált nomentklatúra kód, CN): 8 számjegyen kell megadni, egy kérelmen csak egy vámtarifaszám szerepelhet.
12. mezőhöz
Összes mennyiség a vámtarifaszámhoz tartozó mennyiségi egységben. A "több áru is van" cella beikszelésével pótlap nyílik további tételek felviteléhez.
13. mezőhöz
a) tételek szerinti mennyiség, a tényleges mértékegységben.
b) tényleges, tételek szerinti mennyiség, a tényleges mértékegységben.
14. mezőhöz:
Érték euróban tételesen (első v. egyetlen termék, tétel)
Aktív ügylet esetén:
- a kérelem értékeként a szolgáltatás értékét kell feltüntetni
Passzív ügylet esetén
- a kérelem értékeként a javítandó/modernizálandó/stb. termék eszmei értékét kell feltüntetni
15. mezőhöz
Tényleges összmennyiség tényleges mértékegységben. Automatikusan kitöltődik a tételek adatai alapján.
16. mezőhöz
Összérték euróban, automatikusan kitöltődik a tételek adatai alapján.
17. mezőhöz:
Itt kell jelölni, ha az ügylet devizamentes (elszámolási kötelezettség nélküli) illetve ideiglenes árumozgással jár
18. mezőhöz
A végfelhasználás céljának leírása; szükség esetén a 23. mező is használható, ha a terjedelem megkívánja.
19. mezőhöz:
EU tagállam partner esetén bejelölendő cella.
20. mezőhöz:
Amennyiben az ügylet tárgyalásiengedély-köteles, a tárgyalási engedély száma, és lejáratának dátuma.
21. mezőhöz:
Kérelmezett hatályosság
22. mezőhöz:
Mellékletek száma
23. mezőhöz:
Az ügyletre vonatkozó bármilyen jelentős körülmény leírása.
24. mező:
Az ügylet jellege abból a szempontból, hogy a kivinni, kiszállítani kívánt termék/ek a hagyományos haditechnikai termékek, vagy a Korm. rendelet hatálya alá tartozó speciális polgári rendeltetésű termékek (sport- és vadászfegyverek, valamint ezek alkatrészei, tartozékai, lőszerei) körébe tartoznak-e.
II BEHOZATAL/BEÉRKEZÉS
8. mezőhöz
Csak reexport ügylet esetén kell kitölteni (ebben az esetben a 3. mezőt nem kell kitölteni
9.mezőhöz
Az áru konkrét, kereskedelmi/katonai megnevezése és típusa. Egy kérelmen csak egy vámtarifaszámhoz tartozó termék szerepelhet és maximum 5 tétel.
Aktív ügylet esetén:
- a terméke konkrét, kereskedelmi/katonai megnevezése és típusa
Passzív ügylet esetén
- a termékhez kapcsolódó szolgáltatás megnevezése (pl.: átalakítás, modernizálás, bevizsgálás)
10. mezőhöz
A Htkr. 1. Melléklete alapján, alpontokkal együtt megadva (első cella: szám, második cella: alpont betűjele).
11. mezőhöz
8 számjegyen kell megadni, egy kérelmen csak egy vámtarifaszám szerepelhet.
12.b mezőhöz
Összes mennyiség a vámtarifaszámhoz tartozó mennyiségi egységben.
13. mezőhöz
Tényleges mennyiség tételesen, a tényleges mértékegységben.
14. mezőhöz
Érték euróban, tételesen
Aktív ügylet esetén:
- a kérelem értékeként a javítandó/modernizálandó/stb. termék eszmei értékét kell feltüntetni
Passzív ügylet esetén
- a kérelem értékeként a szolgáltatás értékét kell feltüntetni
15. mezőhöz
Tényleges összmennyiség tényleges mértékegységben.
16. mezőhöz
Összes érték EUR-ban.
17. mezőhöz
Itt kell jelölni, ha az ügylet devizamentes illetve ideiglenes árumozgással jár
22. mezőhöz
Itt kell jelölni, ha külföldi partnere IIC-t (Nemzetközi Import Igazolást) illetve EUC-t (Államilag megerősített végfelhasználói nyilatkozat), vagy Szállítási Tanúsítványt igényel
25. mezőhöz
Az ügylet jellege abból a szempontból, hogy a forgalmazni kívánt termék/ek a hagyományos haditechnikai termékek, vagy a Korm. rendelet hatálya alá tartozó speciális polgári rendeltetésű termékek (sport- és vadászfegyverek, valamint ezek alkatrészei, tartozékai, lőszerei) körébe tartoznak-e.