PDF verzió
Nyomtatóbarát verzió

 

Tranzit engedélyek

Miklós Tamásné
vezető-főtanácsos
Tel:  (1) 458-5599

A haditechnikai eszközök és szolgáltatások kivitelének, behozatalának, transzferjének és tranzitjának engedélyezéséről valamint a vállalkozások tanúsításáról szóló  160/2011. (VIII.18.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) értelmében tranzit:

  • olyan szállítási folyamat, amelynek során haditechnikai eszközt Magyarország területén keresztül

    a) az Európai Unió külső határszakaszai között,

    b) az Európai Unió külső, illetve annak belső határszakaszai között, vagy

    c) az Európai Unió tagállamainak belső határszakaszai között

    úgy szállítanak, hogy annak vámjogi helyzetében változás nem történik;

Haditechnikai eszköz tranzitjához tranzitra vonatkozó tevékenységi engedély és egyes ügyletekre vonatkozó tranzitengedély szükséges!

A kérelmet el kell utasítani, ha az

a) ellentétes Magyarország nemzetközileg vállalt kötelezettségeivel,

b) ellentétes Magyarország nemzetgazdasági érdekeivel,

c) nemzetbiztonsági érdeket sért,

d) akadályozná vagy ellehetetlenítené a honvédelmi, rendvédelmi, valamint nemzetbiztonsági szervek jogszabályban meghatározott tevékenységének ellátását,

e) ellentétes a Korm. rendelet 2. mellékletben meghatározott kritériumokkal.

Küldő és célországtól függetlenül az alábbi termékekre szükséges tranzit engedély:

- a Korm. rendelet 1. melléklet
I. fejezet a)–c) pontjában,
II. fejezet a) és b) pontjában,
III. fejezet
IV. fejezetében,
VII. fejezet a)–f), h), valamint i) pontjában, továbbá
VIII. fejezetében felsorolt haditechnikai eszközök.
 
Amennyiben a küldő és a célország is harmadik ország (kivéve EU, Norvégia, Lichtenstein, Svájc, Izland),a Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt valamennyi haditechnikai eszköz tranzitja engedélyköteles.
 
A tranzitengedély iránti kérelem elbírálási ideje 15 nap.
Eljárási illeték mértéke: illetékmentes
 
Fontos tudnivalók
1. A tranzitra vonatkozó tevékenységi engedély megszerzésével kapcsolatos tudnivalókat a“Tevékenységi engedélyek” fejezet tartalmazza.
2. A tranzitengedély iránti kérelem a Hivatal által rendszeresített és itt letölthetőformanyomtatványon kérelmezhető.
3. A kérelemhez csatolni kell:
a. a hivatalos csomagolási listát vagy a csomagolási részleteket tartalmazó kereskedelmi számlát,
b. a szállítmányt indító ország kiviteli engedélyét,
c. a rendeltetési ország Végfelhasználói Nyilatkozatát, beviteli engedélyét, vagyNemzetközi Import Igazolását,
d. ha a rendeltetési hely nem szomszédos országban található, a kilépési irányba esőszomszédos ország tranzitengedélyét.
4. A csatolt mellékletek összesített oldalszámát a kérelem 17. rovatában (“A kérelmező egyéb közlendője”) kell feltüntetni.
5. A kérelmen pontos tájékoztatást kell adni
a) a konszignált áru szakszerű megnevezéséről (8-számjegyes VTSZ azonosítóval és ML fejezetszámmal),
b) veszélyességi osztály besorolásáról (ADR/RID/UN) és CML fejezet szám,
c) összesített csomag szám, bruttó és nettó súlyadatokról,
d) a tranzakcióban szereplőkről (szállító, szállítmányozó, vevő/végfelhasználó), és
e) a belépési és kilépési határállomásokról.
6. A Hivatal által kiadott tranzit engedély legfeljebb három hónapra adható, s egyszer kérelemre meghosszabbítható!
 
A kérelmek benyújtása a Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztályán történik (1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39. D. épület fsz. 11-12.).
A számítógépes engedélyezési rendszerbe történő bevitelkor a kérelem jobb felső sarkában rögzítésre kerül a Hivatal azonosítója, ami egyebek között tartalmazza a kérelem iktatószámát, a benyújtás és az ügyintézés megindításának dátumát, az ügyintézési határidőt, valamint a kérelem elbírálását előkészítő ügyintéző nevét és elérhetőségét.
  • A kérelem személyes benyújtása esetén a Hivatal engedélyezési rendszerébe történt számítógépes iktatás után a Kérelmező kérelmezői példányként egy, a Hivatal azonosítójával ellátott másolati példányt kap, amit Kérelmezőnek, vagy meghatalmazottjának az átvételkor aláírásával igazolnia kell.
  • A kérelem postai úton - Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály címére (1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39., vagy 1534 Budapest BKKP, Pf. 919.) - történő benyújtása esetén /ez esetben megcímzett válaszborítékot szükséges mellékelni/ a kérelmezői példányt az előzőekben felsorolt adatokkal ellátva, külön kérésre a Hivatal a Kérelmezőnek postán megküldi.
Hibás, hiányos kérelem beküldése esetén a hiánypótlás teljesítése érdekében a Hivatal 8 napon belül hiánypótlásra történő felszólítást küld. Ennek teljesítéséig az ügyintézési idő felfüggesztésre kerül.
Az elbírált engedélyek átvétele személyesen – Kérelmező vagy meghatalmazottja által - a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Ügyfélkapcsolati Osztályán történik, vagy külön kérésre a kérelem elbírálása után az engedély-határozatot a Hivatal postázza a Kérelmezőnek a kérelemhez mellékelt megcímzett válaszborítékban.
Az engedélyek átvételéhez a benyújtott kérelem kérelmezői példányának bemutatása, valamint az ügyintéző személyes azonosítása (személy igazolvány, illetve – ha nem az engedélykérelmen föltüntetett ügyintéző intézkedik – meghatalmazás bemutatása) szükséges.
 
V Á L T O Z Á S
 
2013. március 13-án megjelent a 78/2013. (III. 13.) Korm. rendelet, amely többek között a haditechnikai eszközök és szolgáltatások kivitelének, behozatalának, transzferjének és tranzitjának engedélyezéséről, valamint a vállalkozások tanúsításáról szóló 160/2011. (VIII.18.) Korm. rendeletet is módosította. A módosítás 2013. március 21-től hatályos, s a tranzit ügyintézéssel kapcsolatban az alábbi jelentős változásokat hozza:

A fenti időponttól kezdve az alábbiak szerint szükséges eljárni az engedélykezelésekkel kapcsolatban:

Tranzit ügylet esetén az áru Európai Unió belső határán történő kilépését a tranzit engedéllyel rendelkező vállalkozás köteles a szállítmány kilépését követő 5 napon belül a Hatóság részére írásos formában bejelenteni, s ezt követően az engedély eredeti példányát 15 napon belül megküldeni a Hatóság részére.

A bejelentést kérjük az armstrade--.at.--mkeh.gov.hu e-mail címre megtenni, hivatkozással az engedély számára, valamint a be- és kilépés időpontjára.
Az engedély eredeti példányát személyesen behozhatják ügyfélszolgálatunkra, vagy postán feladhatják az MKEH Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság alábbi címére: 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39.

Amennyiben az áru Magyarországról az Európai Unió külső határán lép ki (Ukrajna, Szerbia, Horvátország irányába), az engedélyek kezelése „hagyományos” módon történik, tehát a határon dolgozó vámos kollegák leigazolják a kilépés tényét, az engedély eredeti példányát bevonják, s megküldik Hatóságunk részére.

Továbbra is fennmarad, hogy a tranzit engedéllyel rendelkező vállalkozás a fel nem használt papír alapú tranzit engedély okmányokat a Hatóság részére köteles a lejáratot követő 15 napon belül visszaküldeni.

Az utolsó módosítás dátuma: 2017-02-23