I. Tevékenységek engedélyezése:
A módosított 273/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletének 1. kategóriájába tartozó jegyzékben szereplő anyagok birtoklásához, felhasználásához, forgalomba hozatalához a kijelölt nemzeti hatóság: Budapest Főváros Kormányhivatala (a továbbiakban: kormányhivatal), 2017. előtt: Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (a továbbiakban. MKEH) engedélyével kell rendelkezniük a magyarországi székhelyű gazdasági szereplőknek.
Új engedélyek maximum 3 évre szóló érvényességgel adhatók.
Az engedélyezéshez a Bizottság (EU) 2015/1011 felhatalmazáson alapuló rendelet 3. cikkének (2) bekezdése b) pontja szerinti alábbi hatályos adatokat tartalmazó kérelmet kell benyújtani:
1. a kérelmező teljes neve, címe, telefonszáma, és/vagy faxszáma, továbbá e-mail címe;
2. a felelős tisztviselő teljes neve és kapcsolattartási adatai;
3. a felelős tisztviselő beosztásának és feladatainak leírása;
4. a telephelyek teljes címe;
5. a műveletek helyeinek leírása;
6. információ arról, hogy milyen megfelelő intézkedéseket tettek azért, hogy az anyagok jogosulatlan elszállítása ne történhessen meg a telephelyekről;
7. a jegyzékben szereplő anyagok neve és KN kódja a 273/2004/EK rendelet I. mellékletében feltüntetettek szerint;
8. keverékek vagy természetes termékek esetében a következők megjelölése:
a) a keverék, vagy természetes termék neve;
b) a keverékben, vagy a természetes termékben jelen lévő, jegyzékben szereplő anyagok neve és KN kódja a 273/2004/EK rendelet I. mellékletében feltüntetettek szerint
c) a jegyzékben szereplő anyag maximális százaléka a keverékben, vagy a természetes termékben.
9. a 273/2004/EK rendelet 3. cikkében említett műveletek tervezett típusának leírása;
10. a kérelmező nyilatkozata arról, hogy a műveletek törvényes végzésére garanciát vállalnak.
Az eljárás illetékmentes.
A kérelemhez formanyomtatvány nincs rendszeresítve.
A tevékenységi engedélykérelmeket a Kormányhivatal Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály (a továbbiakban: KHENF) Kereskedelmi Osztályához elektronikus úton kell benyújtani az MKEH100 ÁNYK e-nyomtatvány felhasználásával, vagy az e-papír szolgáltatás igénybevételével.
Az MKEH100 űrlap elérhetősége:
https://mkeh.gov.hu/E-ugyintezes/eNyomtatvanyok
E-papíron - https://epapir.gov.hu/ - történő benyújtás esetén:
címzett: Budapest Főváros Kormányhivatala
ügytípus: Ipari és kereskedelmi igazgatási feladatok
témacsoport: Kormányhivatali ügyek.
Az elektronikus úton történő benyújtás feltételeiről a honlap külön fejezetében olvasható tájékoztatás.
https://mkeh.gov.hu/ugyintezes/e-ugyintezes
A kérelem elbírálásának a hiánytalan kérelem beadását követő 60 napon belül kell megtörténnie.
Engedélyek módosításával, új engedélyek kiadásával kapcsolatos szabályozás
1.) Engedélyek módosításával kapcsolatos szabályozás:
a) a cég székhelyében, adószámában, elnevezésében bekövetkezett változást a cég köteles írásban bejelenteni,
b) a felelős tisztviselő személyének változását 10 munkanapon belül kell bejelenteni.
A változást követő 10 munkanapon belül kell a kormányhivatalt tájékoztatni, amely az engedélyt 30 napon belül módosítja.
2.) Új engedélyek kiadásának szabályai:
a) a tevékenység helyénektervezett változása esetén;
b) a tevékenységtervezett változtatása, vagy bővítése esetén;
c) jegyzékben szereplő anyagok vonatkozásában tervezett változtatáshoz;
d) engedély megújításához, érvényesség lejárta miatt.
Az új engedély iránti kérelem elbírálása a teljes kérelem beadását követő 60 napon belül történik, kivéve az engedély megújításának esetét, amelyről a határozatot 30 napon belül kell meghozni.
II. Tevékenységek nyilvántartásba vétele:
A 273/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletének 2. kategóriájába tartozó jegyzékben szereplő anyagokkal forgalomba hozatali tevékenységet végzőknek az általuk ezen anyagokkal végzett tevékenységeket, – ideértve a feldolgozást, tárolást, előállítást, termelést, kereskedelmet, forgalmazást és ügynök általi kereskedelmet is,
valamint az I. melléklet 2A. alkategóriájába tartozó, a hivatkozott rendelet II. mellékletében meghatározott éves határérték feletti, jegyzékben szereplő anyagokat felhasználóknak e tevékenységet a kormányhivatalnál be kell jelenteniük.
A Bizottság (EU) 2015/1011 felhatalmazáson alapuló rendelet 5. cikkének (4) bekezdése értelmében az alábbi hatályos adatokat tartalmazó kérelmet kell benyújtani:
1. a kérelmező teljes neve, címe, telefonszáma, és/vagy faxszáma, továbbá e-mail címe;
2. a felelős tisztviselő teljes neve és kapcsolattartási adatai ;
3. a felelős tisztviselő beosztásának és feladatainak leírása;
4. a telephelyek teljes címe;
5. a műveletek helyeinek leírása;
6. információ arról, hogy milyen megfelelő intézkedéseket tettek azért, hogy az anyagok jogosulatlan elszállítása ne történhessen meg a telephelyekről;
7. a jegyzékben szereplő anyagok neve és KN kódja a 273/2004/EK rendelet I. mellékletében feltüntetettek szerint;
8. keverékek vagy természetes termékek esetében a következők megjelölése:
a) a keverék, vagy természetes termék neve;
b) a keverékben, vagy a természetes termékben jelen lévő, jegyzékben szereplő anyagok neve és KN kódja a 273/2004/EK rendelet I. mellékletében feltüntetettek szerint
c) a jegyzékben szereplő anyag maximális százaléka a keverékben, vagy a természetes termékben.
9. a 273/2004/EK rendelet 3. cikkében említett műveletek tervezett típusának leírása;
10. a kérelmező nyilatkozata arról, hogy a műveletek törvényes végzésére garanciát vállalnak.
Az eljárás illetékmentes.
A bejelentéshez formanyomtatvány nincs rendszeresítve.
A nyilvántartásba vételi kérelmet a Kormányhivatal Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály (a továbbiakban: KHENF) Kereskedelmi Osztályához elektronikus úton kell benyújtani az MKEH100 ÁNYK e-nyomtatvány felhasználásával, vagy az e-papír szolgáltatás igénybevételével.
Az MKEH100 űrlap elérhetősége:
https://mkeh.gov.hu/E-ugyintezes/eNyomtatvanyok
E-papíron - https://epapir.gov.hu/ - történő benyújtás esetén:
címzett: Budapest Főváros Kormányhivatala
ügytípus: Ipari és kereskedelmi igazgatási feladatok
témacsoport: Kormányhivatali ügyek.
Az elektronikus úton történő benyújtás feltételeiről a honlap külön fejezetében olvasható tájékoztatás.
https://mkeh.gov.hu/ugyintezes/e-ugyintezes
A kormányhivatal a teljes kérelem beadását követő 60 napon belül a bejelentést nyilvántartásba veszi, bejegyzési számát visszaigazolja, kivéve a nyilvántartásba vétel megújításának esetét, amelyről a határozatot 30 napon belül kell meghozni.
Nyilvántartott tevékenységekben bekövetkezett változások bejelentése
a kormányhivatal - 2017. előtt az MKEH - nyilvántartási számára hivatkozással;
a megváltozott adatot írásban közölve történhet;
Amennyiben a 2B. alkategóriába tartozó jegyzékben szereplő anyagokkal csak olyan gazdasági tevékenységeket végeznek, amelyek nem minősülnek forgalomba hozatalnak a 273/2004/EK rendelet alkalmazásában, azokról a tevékenységekről nyilvántartásba vételi kérelmet nem kell benyújtani.
A 3. kategóriába tartozó jegyzékben szereplő anyagok Európai Unión belül folytatott tevékenységeire nyilvántartásba vételi kötelezettség szintén nem vonatkozik.
III. Mentesség az engedélyeztetés és nyilvántartásba vétel alól
IV. Vevői nyilatkozat alkalmazása
A módosított 273/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletének 1. és 2. kategóriájába tartozó jegyzékben szereplő anyagoknak az Európai Unió területén történő értékesítése során a forgalmazónak, a rendelet 4. cikk által meghatározott, a vevő által az ellenőrzött anyag felhasználási céljára vonatkozó nyilatkozatot kell beszereznie.
A nyilatkozatok formátuma az Unió tagországaiban egységes és valamennyi hivatalos nyelven kitölthető. A nyilatkozatmintákat a hivatkozott rendelet III. melléklete határozza meg.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a konszolidált változatban a többszöri ügyletekre vonatkozó vevői nyilatkozat tévesen szerepel, ezért kérjük, hogy a függelékben elérhető többszöri ügyletekre vonatkozó vevői nyilatkozatot alkalmazzák! (lásd a Függeléket).
A nyilatkozat kitöltésekor „Felhatalmazás/Engedély/Bejegyzési szám” rovatba:
a kormányhivatal - 2017. előtt az MKEH - által kiadott tevékenységi engedély számát (1. kategória), vagy
a kormányhivatal - 2017 előtt az MKEH - által visszaigazolt nyilvántartásba vétel bejegyzés számát (2. kategória), vagy
gyógyszertárak esetében a működési engedély számát, vagy
állatgyógyászati készítmények forgalmazói esetében a kiskereskedelmi forgalmazásra jogosító engedély számát kell feltüntetni.
Azok a vevők, akiknek a 2. kategóriába tartozó jegyzékben szereplő anyaggal kapcsolatos tevékenysége a kijelölt nemzeti hatóságnál (kormányhivatal, 2017. előtt MKEH) történő bejelentés nélkül végezhető, a fenti rovatba más engedély- vagy regisztrációs számot is írhatnak.
Felhívjuk a figyelmet különösen arra, hogy az 1. kategóriába sorolt jegyzékben szereplő anyag Unión belüli bármilyen szállítása esetén a vevői nyilatkozat hiteles másolatának kell az árut kísérnie a feladási helytől a rendeltetési helyig.
Szintén kiemelendő, hogy mentességet a vevőnyilatkozat-adás alól a 273/2004/EK parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikke szerint kizárólag a rendelet II. mellékletében meghatározott éves mennyiség alatti tevékenységet folytatók élveznek, tehát a vevőnyilatkozat adása nemcsak az engedéllyel, illetve nyilvántartásba vétellel rendelkezőkre vonatkozik, hanem minden más olyan vevőre is, aki meghatározott éves mennyiség felett végez tevékenységet 2. kategóriába tartozó jegyzékben szereplő anyaggal.