Kiemelt hírek
Tisztelt Ügyfeleink! Tájékoztatjuk Önöket, hogy az Európai Unió Bizottságának és a Tanács elnökségének közös szervezésében az idei Export Control Forum 2020. december 11-én, virtuálisan kerül megrendezésre. A regisztráció menetéről és a programról a későbbiekben küldünk tájékoztatást. További információkat az EU Bizottság honlapján találnak: https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2020/november/tradoc_159086.pdf
Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy a Budapest, VIII. Bláthy Ottó utca 3-5. szám alatti telephelyen működő FÉMJELZŐ ÚJ ÜGYFÉLFOGADÁSI RENDJE 2019. május 2. napjától a következő: Hétfő - Csütörtök: 7.30-12.00 és 12.30-14.00 között Péntek: ZÁRVA Kérjük fentiek szíves figyelembevételét a fémjelzési ügyeik intézésével kapcsolatban! Budapest, 2019. április 17. Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály
Tájékoztatjuk az utazásszervezői tevékenységet folytató utazási vállalkozókat, hogy a 2018. október 31-i kötelezettség teljesítéséhez kapcsolódó tájékoztató levél, az adatlap és a hasznos információkat tartalmazó segédlet megtalálható és letölthető a weboldalunk "Nyomtatványok" menüpontjában közvetlenül a felugró oldal második blokkjában, "Felhívás" címszó alatt, valamint elérhetőek jelen hír mellékleteként is. (http://mkeh.gov.hu/ugyintezes/nyomtatvanyok)
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Aranyhamisítási botrány: a Hatóság igazat mondott
A Napi.hu 2015. október 6-án 19 óra 26 perckor "Aranyhamisítás Magyarországon - megvan az egyik nagy vesztes" címmel cikket közölt le, amely az alábbi linken érhető el:
A cikkben a Napi.hu felülbírálja a korábbi, 2015. szeptember 17-én közölt "Aranyhamisítási botrány Magyarországon: hazudott a hatóság?" című cikkében a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Nemesfémvizsgáló- és Hitelesítő Hatósága (a továbbiakban: NEHITI) szavahihetőségét megkérdőjelező, valótlan megállapításait.
A cikk megállapítja, hogy – a korábbi cikkben foglaltakkal ellentétben – a NEHITI nem végzett sem aranytömb vizsgálatot, sem aranytömb hitelesítést a Kézizálog Zrt.-nek, csak 1-2 grammos minták vizsgálatát, ami nem hozható összefüggésbe aranytömbbel, vagy -tömbökkel, illetve azok vizsgálatával, vagy hitelesítésével, mivel az kizárólag a mintára vonatkozik. Az is kiderül, hogy a mintavizsgálat eredményközlője szintén csak a vizsgált mintára vonatkozik, az szintén nem hozható összefüggésbe aranytömb vizsgálattal, vagy aranytömb hitelesítéssel, így annak megtörténtét sem támasztja, nem is támaszthatja alá.
A cikk utal arra is, hogy a NEHITI-nél nem "dekkolt" jelentős mennyiségű aranytömb, amelynek valódisága tekintetében a tulajdonosok és a nyomozó hatóság többszöri kérésére sem nyilatkozik a Hatóság, ugyanis azok szakértői vizsgálatát a NEHITI a nyomozó hatóság kérésére elvégezte, majd megállapította, hogy az kivétel nélkül hamisak. Ezt követően a tömböket a nyomozóhatóság elszállította. A hivatkozott vizsgálat természetesen nem megrendelés alapján végzett aranytömb vizsgálat – bár a módszerek megegyeznek –, hanem bűntető eljárásban a nyomozó hatóság felkérése alapján lefolytatott szakértői vizsgálat volt.
A korábbi cikkben a manipulációra és visszaélésre vonatkozó megállapítás tekintetében megjegyezzük, hogy minden, az ágazatban tevékenységet folytató számára egyértelmű, hogy egy mintára vonatkozó eredményközlő nem használható fel aranytömbre vonatkozó tanúsítványként. Álláspontunk szerint az ilyen tranzakcióknál elvárható az érintettektől – függetlenül attól, hogy azok cégek, magánszemélyek, vagy bankok –, hogy hozzáértő szakértő közreműködését vegyék igénybe. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a sajtóban pontatlanul aranyhamisításként aposztrofált ügy valójában csalás, annak is a legprimitívebb formája, mivel hamisítás nem történt. A tömbök egyszerű trombitarézből készültek. Ilyen esetekben könnyen, alaposabb vizsgálat nélkül is megállapítható, hogy nem aranytömbökről van szó. Hozzáértő szakértő igénybevétele könnyen elkerülhetővé tette volna, hogy megkárosítsák az érintetteket.
A
MKEH fontosnak tartja elősegíteni az állampolgárok valóságnak megfelelő tájékoztatását, amely a sajtóval közös érdekünk és felelősségünk. Elkötelezettek vagyunk a sajtóval történő együttműködés és a közvélemény hiteles tájékoztatása mellett.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH)
a Közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 45. § (1) bekezdése alapján
pályázatot hirdet
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Piacfelügyeleti és Műszaki Felügyeleti Hatóság
Piacfelügyeleti Osztály
piacfelügyeleti referens
munkakör betöltésére.
Tisztelt Ügyfeleink!
Megjelent a Piacfelügyeleti Hírlevél 2015. évi 7. száma, mely az importőrök, mint gazdasági szereplők kötelezettségeit mutatja be a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény alapján.
FELHÍVÁS
2015. október 31-éig teljesítendő
IGAZOLÁSI / ADATSZOLGÁLTATÁSI kötelezettséghez kapcsolódóan
vagyoni biztosítékkal rendelkező utazási vállalkozók részére!
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a Haditechnikai Véleményező Munkacsoport 2015. október hónapban az alábbi időpontokban tartja üléseit:
2015. október 26. és október 29.
A kérelmek benyújtásának határideje: 2015. október 20.
Felhívjuk figyelmüket, hogy az üléseken kizárólag a fent említett határidőig benyújtott kérelmeket tárgyaljuk!
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH)
a Közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 45. § (1) bekezdése alapján
pályázatot hirdet
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Belső Ellenőrzési Osztály
Belső ellenőr
munkakör betöltésére.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
A felvonók műszaki biztonsági ellenőrzésére vonatkozó szabályok megváltozásáról Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter 2014. szeptember 24-i közleményében ismertette a felvonókról, mozgólépcsőkről és mozgójárdákról szóló 146/2014. (V. 5.) Korm. rendelet módosításáról szóló 280/2015. (IX. 22.) Korm. rendelet várható hatásait.
A felvonók üzemeltetési költségeit csökkentő rendeletmódosítás eredményeként összesen akár 2,7 milliárd forint maradhat a felvonókat üzemeltetőknél, így például a társasházaknál, irodaházaknál, vagy a közintézményeknél.
A Magyarországon működő több mint 37 ezer felvonót üzemben tartók mindegyikénél jelentősen csökkennek az üzemeltetési költségek, annak köszönhetően, hogy a kormány megszünteti a karbantartás megfelelőség-ellenőrzést. Ez átlagosan 20-25 ezer forintot jelent berendezésenként.
A módosítás eredményeként még jelentősebb megtakarítást érhetnek el azok, akik 20 évesnél fiatalabb, vagy felújított felvonókat üzemeltetnek. Ők az említett karbantartás megfelelőség-ellenőrzés mellett mentesülnek a féléves ellenőrző vizsgálatok terhe alól, ami további évi 15-20 ezer forintot jelent berendezésenként. Őket szintén kedvezően érinti a berendezések kötelező karbantartási ciklusának 35-ről 70 napra történő meghosszabbítása, ami évente átlagosan 50 ezer forintot jelent berendezésenként. A 20 évesnél fiatalabb vagy felújított berendezések üzemeltetőinél tehát 85-95 ezer forint lehet az egész évi összes megtakarítás.
Ezen felül az összes berendezés mintegy 10 százalékát érintő költségcsökkenést eredményezhet a kötelező üzemügyeletesi rendszer megszüntetése. Ez azt jelenti, hogy ahol fizetett üzemügyeletest alkalmaztak, ott a kiadások további 140-150 ezer forinttal csökkenhetnek évente.
A szabályozás módosítása a felvonók műszaki biztonsági szintjét nem csökkenti, a balesetveszélyt nem növeli. A kormányzati szándék arra irányul, hogy a lehető legtöbb területen csökkenjenek a lakosság rendszeres kiadásai. A felvonók műszaki biztonsági ellenőrzéséhez kapcsolódó költségek főként a társasházaknak jelentenek évente több százezres, akár milliós kiadásokat.
A kormányrendelet módosításának eredményeként e kiadások jelentősen csökkennek. A módosítások ésszerűsítik az eddigi eljárásrendet és megszüntetnek vagy enyhítenek olyan kötelezettségeket, amelyek mellőzése nem jelent kockázatot műszaki-biztonsági szempontból.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Piacfelügyeleti és Műszaki Felügyeleti Hatóság
Gázfogyasztó készülékek cseréje egyszerűsített eljárásban
A Magyar Közlöny 2015. évi 134. számában megjelent az energiával kapcsolatos termékek környezetbarát tervezési kötelezettségeinek előírásáról, valamint forgalomba hozatalának és megfelelőségértékelésének általános feltételeiről szóló 65/2011. (IV. 15.) Korm. rendelet módosításáról szóló 276/2015. (IX. 21.) Korm. rendelet.
Felhívás
Felhívjuk a felhasználók és a forgalmazók figyelmét, hogy az EU Bizottság gyors riasztási rendszerének 1089/15 számú RAPEX riasztási dokumentuma szerint a
2007. március és 2011. március között gyártott ACORN 120 Superglide Stairlift típusú 110101209781 és 110202352678 sorszámok közötti motoros lépcsőlift termékek
súlyos balesetet okozhatnak, használat közben a nyeregcső elválhat a szerkezettől, a csökkent mozgásképességű személy használat közben leeshet.
Tájékoztatjuk az érintetteket, hogy az
MKEH Metrológiai Hatósága a
2015. szeptember 18 – ai döntésében:
- az ECR-TRADE KFT. (székhelye: 1133 Budapest, Dráva utca 5/a.) által típusvizsgálatra bemutatott EURO-50TE Mini típusú pénztárgép forgalmazását A184-es számon engedélyezte.
További információ a forgalmazási engedélyekkel kapcsolatban a honlapunk
"Nyilvántartások" részében olvasható illetve közvetlenül letölthető az alábbi hivatkozásról:
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Tisztelt Ügyfelek!
A NAV Központi Hivatala Rendészeti Főosztály hivatalos tájékoztatása alapján a haditechnikai szállítmányok be- és kiléptetését Röszke határátkelő helyett a NAV Bács-Kiskun Megyei Igazgatóságához tartozó Tompa határátkelőhelyen végzik el.
Sajtóközlemény
Fogalomzavar a napi.hu-nál - A hatóság igazat mondott
A napi.hu mai számában „Aranyhamisítási botrány Magyarországon: hazudott a hatóság?” című (http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/aranyhamisitasi_botrany_magyarorszagon_hazudott_a_hatosag.603091.html) cikkre reagálva a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal a következőket tartja fontosnak leszögezni:
A cikk szerzője összekeveri a hitelesítés és a vizsgálat fogalmát. Hitelesítés alatt a nemesfém tárgyak fémjellel történő ellátását értjük, amikor a tárgy anyagát és finomsági fokozatát fémjellel hitelesítjük. A másik eset pedig, amikor a tárgyat csak vizsgálatnak vetjük alá, és a vizsgálat eredményéről vizsgálati eredményközlőt állítunk ki. Ez nem minősül hitelesítésnek, hiszen ilyenkor a tárgyat hitelesítő jellel nem látjuk el. Megjegyezzük, hogy mintavizsgálat esetén a Hatóság nem rendelkezik, nem is kell, hogy információval rendelkezzen arról, hogy a minta miből származik, hiszen a mintavizsgálat eredménye az azt vizsgálatra benyújtó (pl. forgalmazók) számára bír jelentőséggel és ad információt a mintavétellel érintett tárgy(ak) nemesfémtartalma tekintetében.
Hatóságunk tehát, korábbi állításának megfelelően, a Kézizálog Zrt. részére aranytárgy hitelesítést nem végzett, ugyanakkor arany tartalmú mintaanyagok vizsgálatát - ahogyan arról erre irányuló korábbi sajtómegkeresések esetében tájékoztatást is adtunk - igen, legutóbb 2014 júliusában. Ugyanez a helyzet az aranytömbökkel is: a Kézizálog Zrt. részére Hatóságunk az elmúlt három évben aranytömb hitelesítést nem végzett, a Kézizálog Zrt. aranytömböt vizsgálatra egyáltalán nem mutatott be a Hatóságnak, csak 2 gramm körüli mintákat, amelyről a Hatóság eredményközlőt állított ki. Az újságíró által a cikk mellékleteként szerepeltetett vizsgálati eredményközlők ezeknek a 2 gramm körüli mintaanyagoknak a vizsgálati eredményét tartalmazzák.
A cikkben felvetett problémával ellentétben tehát nem a hatóság szavahihetősége és hitelessége kérdőjelezhető meg, hanem az újságíró hozzáértése. Le kell szögeznünk, hogy bár korrekt módon válaszolunk a sajtó minden kérdésére, ha a sajtó képviselője nem tud különbséget tenni hitelesítés és vizsgálat között, azért nem minket terhel a felelősség. A cikkben foglaltakat illetően a hivatal mai napon helyreigazítási kérelemmel fordul a szerkesztőséghez.
Üdvözlettel:
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Nemesfémvizsgáló és Hitelesítő Hatóság
Tisztelt Ügyfelünk!
A Röszke-Horgos határátkelőhely lezárása miatt javasoljuk a Szerbiát érintő haditechnikai szállítások esetében alternatív útvonal megoldását, illetve - lehetőség szerint - a szállítás elhalasztását.
Tájékoztatjuk, hogy Tompa határátkelőn nem biztosított az ADR-es szállítmányok vámkezelése.
További információt a NAV Váminformációs Központ és a Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság kollegái tudnak nyújtani.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
a KORZIKA HOLIDAYS Kft. utazásszervezői és –közvetítői engedélyének visszavonásáról
A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal a nyári főszezon alatt fokozott ellenőrzéseket kezdett az utazási irodák körében, kiemelten vizsgálva, hogy az utasok befizetéseinek biztonságát garantáló vagyoni biztosíték valóban rendelkezésre áll-e. E célellenőrzések folytatásaként a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Kereskedelmi Hatóság a napokban a KORZIKA HOLIDAYS Kereskedelmi és Ingatlanközvetítő Kft. (székhely: 1173 Budapest Borsó utca 58., Cégjegyzékszáma: 01-09-363739, adószáma: 10958928-2-42; továbbiakban: utazási iroda) utazásszervezői tevékenységét is vizsgálta.
Az utazási iroda hatósági ellenőrzése során megállapítást nyert, hogy az általa értékesített egyes utazási csomagok teljesülése kétséges, esetenként azok részszolgáltatásai nincsenek pénzügyileg teljes körűen rendezve, jóllehet az utasok a megrendelt szolgáltatások ellenértékeit megfizették.
Mivel az utazási iroda a következő csoport utazását nem tudta önerőből teljes körűen finanszírozni, ezért az
MKEH az utazási iroda utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységre vonatkozó engedélyét visszavonta, az utazási vállalkozót törölte a hatósági nyilvántartásából, továbbá a jogsértéssel összefüggésben a tevékenység további lehetséges folytatásától egy évre eltiltotta. A döntés 2015. szeptember 11. napján vált jogerőssé és végrehajthatóvá, melyet követően az utazási iroda további utazásokat már nem szervezhet, nem értékesíthet, utazásokra előlegeket, részvételi díjakat nem fogadhat el.
A Kereskedelmi Hatóság a rendelkezésre álló vagyoni biztosíték terhére történő kárrendezés, kárenyhítés érdekében folyamatosan egyeztetett a QBE Magyarországi Fióktelepe biztosítóval. A biztosító az utazási iroda vagyoni biztosítékának terhére a megrendelt, az utasok részéről befizetett utazások még teljes körűen nem rendezett pénzügyi kötelezettségeinek teljesítéséről - a Kereskedelmi Hatósággal és az utazási irodával együttműködésben - gondoskodik. Az utazási iroda utasai így rendezett módon tölthetik el befizetett utazásaikat.
Budapest, 2015. szeptember 14.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Kereskedelmi Hatóság
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a Haditechnikai Véleményező Munkacsoport 2015. szeptember hónapban az alábbi időpontokban tartja üléseit:
2015. szeptember 21. és szeptember 24.
A kérelmek benyújtásának határideje: 2015. szeptember 15.
Felhívjuk figyelmüket, hogy az üléseken kizárólag a fent említett határidőig benyújtott kérelmeket tárgyaljuk!
Tisztelt Ügyfeleink!
Áramszünet miatt az ügyfélfogadás 2015. szeptember 2-án (Szerdán) szünetel.
Megértésüket előre is köszönjük!
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
A szakmai tevékenységért felelős személyre vonatkozó szabályozás változása
Tisztelt Ügyfeleink!
A 213/1996. Korm. rendelet 2015. szeptember 2-től hatályos rendelkezései értelmében változnak a tevékenységért felelős személyekre vonatkozó követelmények. A 2015. szeptember 2. előtti valamint a jogszabályváltozás után hatályos követelményeket az alábbi táblázatban olvashatja:
A szakmai gyakorlat időtartamának igazolására figyelembe vehető:
- közhiteles nyilvántartásból származó igazolás.
- más közokirat
- foglalkoztatási jogviszonyt, valamint annak időtartamát és a munkakört vagy az ellátott feladatokat egyértelműen meghatározó iratok együttese.
A 2015. szeptember 2-től hatályos, a szakmai tevékenységért felelős személy szakképesítésével, kapcsolódó gyakorlati idő igazolásával kapcsolatos szabályozást az alábbi linken elérhető táblázat összesíti:
Táblázat letöltése itt!
Piacfelügyelet
Megjelent a Piacfelügyeleti Hírlevél 2015. évi 5. száma, mely a gyártók, mint gazdasági szereplők kötelezettségeit mutatja be a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény alapján.