Tisztelt Ügyfeleink!
A hivatkozott rendelkezés az elektronikus ügyintézést nem lehetőségként, hanem kötelezettségként írja elő, ezért a Pénzmosás-felügyeleti szakterület feladatkörét érintő kérelmeiket, bejelentéseiket az alábbi e-nyomtatványokon szíveskedjenek benyújtani:
MKEH030 Kérelem az árukereskedelmi tevékenységet folytató szolgáltatók belső szabályzatának jóváhagyásához és hatósági nyilvántartásba vételéhez a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény 65. § (6) bekezdés végrehajtására
MKEH032 Kérelem a nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedők belső szabályzatának jóváhagyására a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény 65. § (1) és (9) bekezdés végrehajtására
MKEH034 Bejelentés a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény szerinti belső szabályzat átdolgozásáról (Pmt. 80. §(1) bekezdés szerinti kötelezettség) árukereskedők részére
MKEH035 Kérelem Nemzeti Kockázatértékelés 2017 szolgáltatói változatának megismeréséhez
MKEH036 Bejelentés a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény szerinti belső szabályzat átdolgozásáról (Pmt. 80. §(1) bekezdés szerinti kötelezettség) nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedők részére
MKEH037 Bejelentés az előző lezárt év árbevételéről nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedő, kockázatértékelés elkészítésére nem kötelezett szolgáltatók részére
Tájékoztatom, hogy az elektronikus kérelem, bejelentés esetében az e-nyomtatványok a http://mkeh.gov.hu/E-ugyintezes/eNyomtatvanyok oldalról tölthetőek le. A kérelem, bejelentés benyújtásához a legutolsó verziójú nyomtatvány használható, a régebbi e-nyomtatványon beküldött kérelmeket a kormányhivatal nem tudja kezelni.
Az e-nyomtatványok kitöltése, azokhoz dokumentumok mellékletként való csatolása az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) segítségével lehetséges.
Az ÁNYK a https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/adonyomtatvany.html internetes oldalról telepíthető. Az e-nyomtatványok megfelelő kezeléséhez az ÁNYK program időközönkénti frissítése szükséges. Amennyiben az elektronikus kérelemhez, bejelentéshez jogszabályban előírt mellékleteket is csatolni szükséges, arra az ÁNYK program „Csatolmányok kezelése” menüpontjában van lehetőség. A csatolt mellékletek nagysága legfeljebb 30MB lehet, és azok az alábbi formátumokban küldhetők be:
Szöveges dokumentumok: DOC, RTF, PDF, TXT, DOCX
Képek, egyéb: BMP, JPG, JPEG, GIF (kivéve animált), TIF, TIFF, ODG, PNG
Tömörített állományt: ZIP (amennyiben az előzőekben felsorolt formátumokat tartalmazza). Más formátumokban a csatolt dokumentumok nem értelmezhetőek, ezért azok beküldése nem fogadható el.
Ügyfélkapu tárhelyről történő beküldés
Az Ügyfélkapu felhasználó az ÁNYK nyomtatványkitöltő oldalon a nyomtatvány kitöltését követően az oldal tetején lévő menüből kiválasztja a „kapcsolat az ügyfélkapuval” című menüt, ahol a legördülő listából rákattint a „nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre” című almenüre. Ez követően a program üzenetben felajánlja, hogy „Indulhat a nyomtatvány megjelölésre?” kérdést. Az „igen” választ követően ismét a „kapcsolat az ügyfélkapuval” című menü almenüjéhez kell lépni és a „nyomtatvány közvetlen beküldése ügyfélkapun keresztül” című almenüt kell választani. Ez követően az „ügyfélkapu azonosítás” című ablak jelenik meg ahol a „felhasználónév” és „jelszó” sikeres megadásával, a nyomtatványok a csatolmányokkal beküldésre kerülnek a kormányhivatal részére.
A központi rendszer időbélyegzővel igazolja az elektronikus kérelem fogadásának tényét, időpontját, arról elektronikus visszaigazolást küld. Az ügyintézési határidő a megfelelő formátumú elektronikus kérelem beérkezését követő első munkanapon kezdődik.
Cégkapu tárhelyről történő beküldés
Az ÁNYK programmal kitöltött űrlapok a cégkapu nyitására kötelezett gazdálkodó szervezetek részéről – kivéve az egyéni vállalkozókat – a cégkapujuk útján is beküldhetőek. Az Ügyfélkapun történő beküldéshez képest ebben az esetben az ÁNYK űrlap az Új üzenet funkció alkalmazásával – a fentiektől eltérően – csak olyan módon küldhető be, hogy a kitöltött és elmentett, kr kiterjesztésű ÁNYK nyomtatványt a feltöltésre szolgáló felületre húzzák vagy tallózzák.
Ügyazonosítás céljára hivatkozási számként az eljáró hatóság első érkeztető-száma szolgál, amit az eljáró hatóság elektronikus válaszüzenetben közöl a kérelmezővel (vagyis nem a központi rendszer elektronikus visszaigazolásában közölt érkeztetési szám). Amennyiben az eljáró hatóság a válaszüzenetében az ügyfelet hiánypótlásra, vagy a tényállás tisztázására hívja fel, az ügyfél az arra vonatkozó válaszát az érkeztető-számra hivatkozással, az ügyfélkapun, illetve cégkapun keresztül küldött ÁNYK nyomtatvány mellékleteként tudja megküldeni.
Tájékoztatom továbbá, hogy az elektronikus úton kezdeményezett hatósági eljárások során az ügyfelek, az önálló jogorvoslattal meg nem támadható döntéseket és értesítéseket elektronikus úton, válaszüzenetben kapják meg. A válaszüzeneteket az ideiglenes tárhelyen történő elhelyezést követő 5 napon belül kell átvenni: az időben megtörtént átvételről a kormányhivatal az ún. pozitív tértivevényt kap. Ha az eljáró hatóság válaszüzenetének átvétele az 5. nap elteltével küldött figyelemfelhívást követő 5 munkanapon belül sem történik meg, akkor az üzenet kézbesítettnek tekintendő.
Budapest, 2018. augusztus 23.
Szűcs Árpád
osztályvezető