1.) Az import engedélyek kérelmezése
Az AGRIM engedélyt Behozatali kérelem adatlapon pdf word (AGRIM) lehet kérelmezni.
A kérelmet géppel, vagy kézzel, nyomtatott nagybetűkkel kell kitölteni.
Az AGRIM engedély kérelem a kitöltési útmutatóval együtt letölthető.
Az engedély kérelem minden példányát a kérelmezőnek alá kell írnia, és le kell pecsételnie.
2.) Az import engedély kérelem benyújtása, a kérelem visszavonása
3.) Az AGRIM engedély kérelem elbírálásának feltételei
A 952/2013/EU rendelet 9.cikkének megfelelően az engedély kérelmezője, jogosultja vagy kezdeményezettje számára kiadott EORI számot az AGRIM kérelem 4. -vagy adott esetben- a 6. rovatában fel kell tüntetni.
Nem kell biztosíték megfizetéséről gondoskodni, ha a kérelmezett mennyiségre vonatkozó biztosíték összege 100 Euró vagy annál kevesebb.
4.) Az engedélyek hatálya és érvényessége
Az AGRIM engedélyek és kivonatok joghatása minden tagállamban azonos. Az AGRIM engedély a rajta feltüntetett érvényességi időtartamon belül használható fel.
5.) Az AGRIM engedély kivonatának kérelmezése
Az AGRIM engedély érvényességi idején belül az engedély fel nem használt mennyiségeire, a jogosult egy, vagy több kivonat elkészítését kérelmezheti, a vonatkozó AGRIM engedélykérelem és az engedély eredeti példányának benyújtásával.
A kivonat egy AGRIM engedélyben szereplő fel nem használt mennyiség több részmennyiségének egy időben, de pl. különböző helyeken történő vámkezelésére szolgálhat.
Az AGRIM engedély kivonatáról további kivonat nem kérelmezhető.
6.) Az AGRIM engedély átruházásának, illetve vissza átruházásának kérelmezése
Az AGRIM engedélyek átruházhatók kivéve a Kanadából származó friss és fagyasztott marha- és borjúhúsra, valamint sertéshúsra vonatkozó engedélyek.
Az engedélyből fakadó kötelezettségek nem ruházhatók át, a jogok csak egyetlen kedvezményezett javára ruházhatók át, és csak a még fel nem használt mennyiségre vonatkozhat.
Az átruházást az engedély jogosultja kérelmezheti az eredeti engedélyt kiállító hatóságnál, az eredeti engedély benyújtása mellett.
A kedvezményezett nem ruházhatja tovább a jogokat, de visszaruházhatja azt az eredeti jogosultra.
Az átruházás kedvezményezettjére vonatkozó követelmények
Az engedélyt csak az Unióban letelepedett és ott héa azonosítószámmal rendelkező gazdasági szereplőre lehet átruházni.
Olyan AGRIM engedély esetében ahol a kérelmezés feltételhez van kötve (kereskedelmi tevékenység igazolása, referencia) ott azt az AGRIM engedély átvevőjének is igazolnia kell, hogy eleget tesz a feltételeknek.
Ha olyan engedély átruházását kérik, ahol követelmény a gazdasági szereplő előzetes nyilvántartásba (LORI) vétele, ott az átvevő tekintetében teljesülnie kell az engedély átruházása előtt a következő követelményeknek:
Ezen feltételek teljesülésétől csak akkor lehet eltekinteni, ha azok alkalmazását a Bizottság felfüggeszti.
Ha az átvevő már jogosultja egy másik, az érintett rendelésszámú kontingens és érintett vámkontingens időszak tekintetében e rendelet alapján kibocsátott AGRIM engedélynek akkor az eljárás egyszerűsíthető oly módon, hogy elég a kibocsátó hatóság által kiadott engedélymásolatot, vagy az engedély elektronikus megfelelőjére való hivatkozást benyújtani.
Az átruházott engedélyen szereplő termék és mennyiség az átruházott gazdasági szereplőt illeti kereskedelmi tevékenység és/vagy referencia mennyiség megállapítása céljából.
Az AGRIM engedély érvényességi idején belül az abból származó jog átruházható, amennyiben az átruházás lehetőségét a vonatkozó rendelet másképpen nem szabályozza.
Átruházás esetében csatolni kell az eredeti AGRIM engedély vagy kivonat okmány első példányát.
7.) Helyettesítő engedélyek vagy kivonatok és az engedély vagy kivonatok másolatainak kérelmezése
Amennyiben egy engedély, vagy kivonat elveszik, és az engedély egészben, vagy részben felhasználásra került, a jogosult írásban kérelmezhet másolatot az eredeti engedélyről, kizárólag a biztosíték elszámolásának céljából. A másolatra az illetékes vámszervek a vámokmányok alapján felvezetik a korábban megtörtént vámkezeléseket, de új vámkezelések felvezetésére a másolat nem használható.
Amennyiben a 2016/1237. felhatalmazáson alapuló rendelet 2.cikk (1) vagy (2) bekezdés a.) pontjában említett termékekre kiállított papíralapú engedély vagy kivonat részben vagy teljesen megsemmisül, a kiállító hatóságtól helyettesítő engedély vagy kivonat kiadása kérelmezhető. A helyettesítő engedélyek kérelmezéséhez biztosítékot kell letétbe helyezni, melynek mértéke az eredeti engedélyhez kapcsolódó biztosíték 150 %-a, figyelembe véve a megsemmisülés időpontjában fennmaradó mennyiséget és-adott esetben- a pozitív megengedett eltérést is. Helyettesítő engedély csak az eredeti engedély vagy kivonat érvényességi időtartamára, a fennmaradó mennyiség erejéig egy alkalommal kérelmezhető. A kérelmezőnek írásban nyilatkoznia kell, hogy minden ésszerű óvintézkedést megtett az engedély vagy kivonat megsemmisülésének megelőzése érdekében. Nem állítható ki helyettesítő engedély vagy kivonat, ha az adott termékre vonatkozó engedélyek kibocsátása felfüggesztésre került, vagy ha azok behozatali vámkontingensekre vonatkoztak, illetve ha a kérelmező nem igazolta, hogy milyen óvintézkedéseket tett a megsemmisülés megelőzésére.
8.) Vis major - az AGRIM engedély érvényességének meghosszabbítása, illetve lemondásának feltételei
Amennyiben a jogosult úgy ítéli meg, hogy az engedély vagy kivonat érvényességének idején belül nem kerülhet sor az engedélyezett mennyiség behozatalára, írásban kérheti az engedély, vagy kivonat meghosszabbítását, vagy törlését. Ebben az esetben azonban az AGRIM engedély érvényességi ideje lejáratát követő hat hónapon belül bizonyítani kell, hogy az említett körülmény „vis major”-nak minősül.(Pl.: amennyiben a vis majornak minősülő körülmény az exportáló országra vonatkozik, az érintett országnak a hivatalos szervétől is kell erre vonatkozóan a BFKH-nak értesítést kapnia)
A BFKH dönt arról, hogy vis majornak minősített körülmény miatt mennyi időre hosszabbítja meg az engedély érvényességét, (gazdasági év végén nem nyúlhat túl az engedély érvényessége), illetve törli a behozatali kötelezettséget.
9.) AGRIM engedélyek teljesítésének igazolása
A teljesítés igazolásául az engedély, kivonat, illetve átruházás eredeti példánya szolgál, amelynek a hátoldalán a vámszervek által felvezetésre kerülnek a vámkezelés mennyiségi tételei és időpontjai. A teljesítés igazolása minden esetben a jogosult kötelezettsége.
A teljesítés-igazolás határidőben történő benyújtására minden esetben az engedély lejáratát követően 60 nap áll rendelkezésre, ezen határidők betartása is a feltétele a biztosíték teljes összegű feloldásának, az engedélyezett mennyiségnek megfelelő behozatal igazolása mellett.
Kontingens engedélyek esetében ha a terméket részben vagy egészben az engedély érvényességi idején belül szabad forgalomba bocsátották, de az erre vonatkozó igazolás benyújtása nem történik meg határidőn belül, akkor a határidő túllépésének minden egyes naptári napján a biztosíték 3%-a lehívásra kerül.
A behozatali kötelezettség maradéktalanul teljesítettnek tekinthető, ha az engedélyezett mennyiség 95%-a behozatalra kerül és a teljesítés igazolásának benyújtása határidőn belül megtörténik
Monitoring engedélyek késedelmes elszámolás benyújtása esetén a biztosíték vonatkozó rendeletben meghatározott része visszatartásra kerül. Az engedély érvényességének lejáratát követő két év után benyújtott, vagy nem benyújtott elszámolás esetén a biztosíték teljes összege elvonásra kerül.
Amennyiben 95%-nál kisebb mennyiség kerül behozatalra, mint az engedélyezve volt, a teljesítéssel %-osan arányos mértékben kerül csökkentésre a visszautalandó biztosíték.
Nem kerül felszabadításra a biztosíték, ha az engedélyezett mennyiség 5% alatt, vagy egyáltalán nem került felhasználásra.
A teljesítési adatok akkor kerülnek elfogadásra, ha az engedély hátoldalán a vámkezelésre vonatkozó adatok az előírásoknak megfelelően, hiánytalanul kerültek felvezetésre. Ellenkező esetben biztosíték felszabadítása felfüggesztésre kerül mindaddig, amíg az illetékes vámhatóság a helyesbítést el nem végzi. A BFKH a biztosíték felszabadításának felfüggesztéséről a jogosultat Végzésben értesíti.
10.) Vámkontingensek kezelésének közös szabályai
Kontingens kérelmet kizárólag az Unióban letelepedett, ott székhellyel és héa (ÁFA) azonosítószámmal rendelkező gazdasági szereplők nyújthatnak be, a székhelyük és héa alanyként történő nyilvántartásba vételük helye szerinti illetékes tagállam engedélyt kibocsátó hatóságánál.
Vámkontingens időszak
A vámkontingensek 12 egymást követő hónapra állnak rendelkezésre, a vámkontingens időszak alidőszakokra oszthatók.
Kérelmek benyújtásának időszaka
A január 1-jétől nyíló kontingensekre a kérelmeket előző év november 23. és 30. között lehet benyújtani.
(Ahol a kérelem benyújtás időszaka eltér az általánostól, azt adott kontingensnél jelezzük!)
A kérelmező havonta és vámkontingensenként csak egy kérelmet nyújthat be, ez alól kivételt képez a november hónap, amennyiben a második kérelme ugyanarra a kontingens számra, de már az új gazdasági év első kérelmezési időszakára vonatkozik.
Amennyiben a kérelmező megszegi a kérelmek benyújtására vonatkozó szabályokat, úgy minden kérelme elutasításra és a befizetett biztosítékok elvonásra kerülnek.
Kérelem nyomtatvány
Az AGRIM kérelem nyomtatvány nem változott kitöltését értelemszerűen kell elvégezni, de
A hiányos illetve a vonatkozó rendeleteknek nem megfelelő engedélykérelmek elutasításra kerülnek!
A kérelmező vámügynökei vagy vámjogi képviselői nem jogosultak a (EU)761/2020 végrehatási rendelet hatálya alá tartozó vámkontingensek kérelmezésére, és nem lehetnek az ezen rendelet alapján kibocsátott AGRIM engedélyek jogosultjai.
Kérelmezhető maximális mennyiség
A kérelmezett mennyiség nem haladhatja meg az érintett vámkontingens- időszakra vagy alidőszakra rendelkezésre álló mennyiséget.
Amennyiben a kérelem benyújtásához előírt követelmény a származási igazolás /kiviteli engedély benyújtása, úgy a kérelmezett mennyiség nem haladhatja meg az azon szereplő mennyiséget.
A rendelkezésre álló mennyiség magában foglalja az előző alidőszakban fel nem használt mennyiséget. A rendelkezésre álló mennyiségről az alábbi linken tájékozódhatnak:
Allocation coefficients for import tariff rate quotas
A rendelkezésre álló mennyiségek tekintetében az (EU) 2019/386 és az (EU) 2020/1739 végrehajtási rendelete az irányadó, a linken található táblázatba e rendeletek alkalmazásával kerülnek fel a kérelmezhető mennyiségek.
Engedélyek kibocsátása
Az engedélyek kibocsátására a visszaosztási együttható közzétételét követően, adott hónap vége előtt kerül sor.
A január 1-jétől érvényes engedélyek december 15-és 31. között kerülnek kibocsátásra.
Engedélyek érvényessége
A november 23. -30. között benyújtott kérelmek esetén
A vámkontingens időszak folyamán benyújtott kérelmek a benyújtást követő hónap első naptári napjától a vámkontingens időszak végéig érvényesek, de ha a vámkontingens időszak alidőszakokra oszlik akkor az egyes alidőszakokra kibocsátott engedélyek az adott alidőszak végét követő hónap utolsó napjáig érvényesek, de érvényességük nem nyúlhat túl a vámkontingens időszak végén.
Kereskedelmi tevékenység igazolása
Amennyiben a kérelmező olyan kontingensre nyújt be kérelmet ahol a kereskedelmi tevékenység igazolására vonatkozó követelmény van, akkor a kontingens időszakra vonatkozó első kérelme benyújtásakor ennek eleget kell tennie az alábbiak szerint:
A kérelemmel érintett ágazat termékeiből (1308/2013/EU I. melléklet) a minimum mennyiséget (25 tonna) kivitték vagy szabadforgalomba bocsátották az Unióban.
Ez a minimum mennyiség az adott vámkontingens időszakra vonatkozó első kérelem legkorábbi benyújtási időpontja előtt két hónappal lezáruló, két egymás követő 12 hónapos időszak mindegyikére vonatkozik.
(Egyes kontingensek kivételt képeznek az általános szabály alól ezt az adott kontingens részletes leírásánál jelöltük.)
Kereskedelmi tevékenység igazolására elfogadható dokumentumok
Fő szabály, hogy ha az adott kontingens kérelmezése referencia mennyiség igazolásához kötött, akkor a kereskedelmi tevékenység igazolása nem kötelező, még ha az elő is van írva, de ha a Bizottság felfüggeszti a referencia mennyiség követelményét az adott kontingens kihasználatlansága miatt, és egyébként a kontingens leírásban fel van tűntetve a kereskedelmi tevékenység igazolására vonatkozó követelmény akkor annak a leírtak szerint eleget kell tenni!
Referenciamennyiség
Azoknál a kontingenseknél ahol a kérelmezhető mennyiség az igazolt referencia mennyiséghez van kötve ott az adott vámkontingens időszakra vonatkozó kérelem legkorábbi benyújtási időpontja előtt két hónappal lezáruló, két egymást követő 12 hónapos időszak alatt az Unióban szabad forgalomba bocsátott termékek átlagos éves mennyisége vehető figyelembe de
Ha a vámkontingens időszak alidőszakokra oszlik, akkor az adott alidőszakra rendelkezésre álló és a teljes időszakra rendelkezésre álló mennyiség hányadosának alkalmazásával a referencia mennyiséget is fel kell osztani az egyes alidőszakokra vonatkozóan.
Az e rendelet hatálybalépését követő első két vámkontingens időszakban vagy azok egyikében a referencia mennyiség megállapítása történhet a hatályon kívül helyezett vonatkozó rendeletek alapján, ha az a kérelmező számára kedvezőbb.
(Egyes kontingensek kivételt képeznek az általános szabály alól ezt az adott kontingens részletes leírásánál jelöltük.)
Abban az esetben, ha egy adott kontingens kihasználtsága nem megfelelő, vagy egyéb okok miatt a Bizottság dönthet úgy, hogy a referencia mennyiségre vonatkozó követelmény alkalmazását felfüggeszti. Erről mindig a honlapunkon tájékoztatjuk ügyfeleinket!
Referenciamennyiségre vonatkozó igazolások
A referenciamennyiséget kizárólag a szabad forgalomba bocsátás céljára szolgáló, véglegesített vám-árunyilatkozat hitelesített kinyomtatott példánya alapján lehet meghatározni.
A vám-árunyilatkozatban fel kell tűntetni az ügylethez a kapcsolódó számla számát,
- a számlán szereplő terméket
- importőrt.
A számla eredeti példányát be kell mutatnia az engedélyt kibocsátó hatóság részére.
A számlán szerepelnie kell az:
-importőr vagy nyilatkozattevő nevének
- az áru megnevezésének 8 jegyű KN-kóddal együtt,
-a számla száma.
Ha valamely gazdasági szereplő hitelt érdemlően bizonyítja az illetékes hatóság számára, hogy a figyelembe veendő 12 hónapos időszakok bármelyikében a szabadforgalomba bocsátott termékek mennyiségét befolyásolták az exportőr ország vagy az Unió által bevezetett egészségügyi vagy növényegészségügyi intézkedések, akkor engedélyezhető, hogy a referencia mennyiség megállapításához egy olyan 12 hónapos időszak kerüljön figyelembevételre melyet nem befolyásoltak ezen hatások.
Származási igazolás
Egyes kontingensek esetében a szabadforgalomba bocsátás során plusz feltételként be kell mutatni érvényes származási igazolást illetve egyes kontingensek kérelmezéséhez is csatolni szükséges. Ezt a követelmény az érintett kontingens leírásánál jelöltük.