dr. Csutorás László, dr. Stefán László
Kettős felhasználású termékek
Kettős felhasználású termékek azok a termékek, beleértve a szoftvert és technológiát is, amelyek polgári és katonai célokra egyaránt felhasználhatók, e fogalom továbbá magába foglalja azokat a termékeket is, amelyek egyaránt felhasználhatók nem robbantási célokra és nukleáris fegyverek vagy más nukleáris robbanószerkezetek előállításához történő, bármilyen hozzájárulás céljára.
Magyarországon a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóságán belül az Exportellenőrzési Osztály felelős e feladatok végrehajtásáért. Az Osztály nemzeti hatóságként látja el továbbá a Vegyifegyver-, valamint a Biológiai (bakteriológiai) és toxinfegyver Tilalmi Egyezmény által szabályozott feladatokat is. Természetesen a három területen felmerülő feladatok ezer szállal kötődnek egymáshoz.
Magyarországon a kettős felhasználású termékek külkereskedelmét a módosított 428/2009/EK tanácsi rendelete, valamint a 13/2011. (II. 22.) Korm. rendelet szabályozza. A Tanács 428/2009/EK rendelete a kettős felhasználású termékek kivitelére, transzferjére, brókertevékenységére és tranzitjára vonatkozó közösségi ellenőrzési rendszer kialakítását szabályozza, míg az 13/2011. (II. 22.) Korm. rendelet – a tanácsi rendelet tagállami hatáskörbe tartozó végrehajtási szabályozásán túl – a kettős felhasználású termékek behozatalát is.
A tanácsi rendelet közösségi szinten írja elő az kivitelhez, transzferhez, brókertevékenységhez és tranzithoz fűződő ellenőrzési (engedélyezési) kötelezettségeket és az ehhez kapcsolódó eljárási rendet, valamint tartalmazza az ellenőrzött termékek listáját. A közös szabályozás által a rendelet minden tagállamban közvetlen hatállyal bír és egyben közvetlenül alkalmazandó.
A kettős felhasználású termékek listáját a módosított 428/2009/EK tanácsi rendelet I. melléklete tartalmazza tíz fő kategóriában felsorolva mintegy 300 oldal terjedelemben:
Meg kell jegyezni, hogy a felsorolás keretjellegű, legtöbbször a tiltott terméknek csak a jellemző műszaki paraméterei adottak, amelyek által a rendelet számtalan e paramétereknek –legalább részben- eleget tevő terméket is hatálya alá von, valamint több hivatkozás történik egyéb jogszabályokra (például „Hadiipari jegyzék) is, amivel tovább bővül az ellenőrzés alá vonandó termékek köre.
A felsorolt termékek közös jellemzője, hogy polgári célú felhasználás mellett alkalmasak hagyományos és tömegpusztító fegyverek, valamint az azok célba juttatására alkalmas eszközök gyártására, kifejlesztésére, ezért külkereskedelmi forgalmuk ellenőrzését különböző non-proliferációs rezsimek és leszerelési egyezmények írják elő.
Az exportellenőrzés célja megakadályozni, hogy a regionális és nemzetközi biztonságra veszélyt jelentő államok, valamint terrorista csoportok tömegpusztító fegyvert legyenek képesek kifejleszteni és előállítani, illetve elejét venni a hagyományos fegyverek destabilizáló mértékű felhalmozódásának. Magyarország tagja minden, a kettős felhasználású termékek kereskedelmét szabályozó non-proliferációs rezsimnek.
Kutatás, oktatás és proliferáció kapcsolata
Természetesen a termékek oldaláról közelítve sem kell szégyenkeznie a hazai tudományos, műszaki társadalomnak, speciális szakterületek majd mindegyikét gazdagították magyar találmányok, tudományos felismerések: például gondolhatunk a gyufára, a szódavízre, a villanymotorra, a Kandó-mozdonyra, vagy a gépkocsi porlasztóra, az elektroncsőgyártásra, s folytathatjuk a sort a holográfiával, a radioaktivitással, s így tovább.
Tehát Magyarországon komoly hagyományai vannak a kemény és eredményes kutatásnak, ezek eredményei ismertek a világban, s napjainkban is a magyar tudományos, kutatási - fejlesztési műhelyek elismertek, s ennek egyenes következménye, hogy hazánk kettős felhasználású termékekkel kapcsolatos technológiai, szellemi tudás átvétel vonatkozásában értékes célpont lehet.
Mivel erőforrásaink korlátozottak, a proliferáció elleni tevékenység során is törekedni szükséges a magas hatékonyságra, s célszerű a rendelkezésünkre álló forrásokat előzetes elemzést követően a legjelentősebb eredményt hozó területekre koncentrálni (költség – hatékonyság elemzés).
A kutatási tevékenységet kísérő proliferációs veszély realizálódása valószínűségének és a hatás (következmény) nagyságának a becslése során célszerű lehet a kutatóhelyek vonatkozásában az alábbi szempontok figyelembe vétele:
Fenti számok önmagukért beszélnek! S ha még figyelembe vesszük, hogy a képzés ideje öt – tíz év is lehet, valamint a fiatalok életkori sajátságait: közvetlenséget, meggondolatlanságot, szerelmet és gyűlöletet, anyagi gondokat, s így tovább, ezek a nagy lélekszám mellett valószínűsítik a szándékos és véletlen proliferációs közreműködés lehetőségét.
Megelőzés
A standard egyetemi oktatási tananyag a laboratóriumi, üzemi gyakorlatokkal együtt vélhetően csak szakember számára publikus módokon megismerhető szaktudást, gyakorlati fogásokat ad át, tehát ennek során know-how jellegű, a szakirodalomból nem megszerezhető szakmai fogások, legújabb gyakorlatban azonnal hasznosítható elméleti ismeretek biztosítása nem várható.
A Tudományos Diákkörben végzett tevékenység, a PhD ösztöndíjasok munkája során alapvető kérdés a témaválasztás, de nem csak a tevékenység célja, hanem a kutatóhely eszközrendszere, szakmai kultúrája is megszabja, hogy idegen állampolgárok bevonása elfogadható-e a kutatói közösség életébe. Életszerűtlen lenne azt feltételezni, hogy tanszéki-, munka-, akadémiai-, kutatói értekezleteken, szakmai összejöveteleken egy-egy a közösségben dolgozó fiatal nem fog részt venni. S mivel ezek a közös rendezvények kötetlen szakmai disputák táptalaját képezik, az azokon résztvevők – ideális esetben – a további tevékenységükhöz erőt s elemózsiát kapnak. Ebbe beleértve a „nem jó szándékú” felhasználásban is alkalmazható ötleteket. Sajnálatos módon egy titoktartási szerződésben foglaltak idegen állampolgárok esetén aligha jelenthetnek komoly akadályt az ismeretek továbbadása tekintetében. Tehát olyan egyetemi, akadémiai kutatóhelyeken, ahol a kutatási tevékenység - s hangsúlyozom, hogy nem csak az új tudományos eredmények, hanem a napi rutin munka is - hozzájárulhat a proliferációs veszélyhez, csak igen körültekintően szabad idegen állampolgárokat a közös munkába bevonni, még akkor is, ha az ambiciózus „ingyen” kutató komoly segítség jelentene.
Más a helyzet az ipari kutatás megítélésénél, mivel ezeken a helyeken a kutatói önszabályozás, a vállalati „külső” szabályozás az idegen állampolgárok szakmai munkáját igen valószínűtlenné teszi. Egy ipari vállalat keményen profit-érdekelt, s ez vonatkozik a kutatásra is. Kurrens kutatási témák még szervezeten belül is titkosak, nemhogy idegenek tudhassanak róluk, ebben anyagilag-erkölcsileg közösen érdekelt a menedzsment, a kutatók, a cég dolgozói, hiszen aki nem képes belátni, hogy a mai „kenyere” a korábban elért kutatási eredményeken alapszik, nem való egy kutatás orientált iparágba. Amennyiben külső kutatóhelyek bevonása szükséges, akkor is szigorúan megfontolásra kerül, hogy a legjelentősebb kutatási témák akár csak részben átadhatóak-e még titoktartási szerződéssel védve is. Pedig ilyen esetben a titok záloga a további együttműködés reménye, további erkölcsi és anyagi haszon elérése, ami sokkal erősebben hathat, mint a jog eszközei, s mint egy külföldi hallgatóval kötött titoktartási szerződés. A tisztességes, korrekt együttműködés emberfüggő, s bizony csak számtalan próbálkozást követően alakulnak ki a gyümölcsöző együttműködések.
Tapasztalatok a BTWC területén
Az év elején megjelent „a bakteriológiai (biológiai) és toxin-fegyverek kifejlesztésének, előállításának és tárolásának megtiltásáról és e fegyverek megsemmisítéséről szóló egyezményből eredő nyilatkozattételi kötelezettségek végrehajtásáról és az ellenőrzés rendjéről szóló 21/2013. (I. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet) előírtaknak megfelelően hatóságunk fogadta a rendelet hatálya alá tartozó intézmények bejelentéseit, nyilvántartásba vette őket, megkezdte a bejelentések valóságtartalmának, illetve a Biológiai és toxinfegyver Tilalmi Egyezménnyel kapcsolatos tevékenységnek az ellenőrzését. A jogszabály arra a jogalanyra vonatkozik, aki a 428/2009/EK tanácsi rendelet I. melléklet 1. kategóriájában meghatározott 1C351–354 ellenőrzési jegyzékszám alatt szereplő olyan anyagot gyárt, fejleszt, feldolgoz, tárol, felhasznál, importál, az Európai Unión belül átad, átvesz vagy ezekkel az anyagokkal kapcsolatos műszaki-technológiai támogatási szolgáltatást nyújt, tekintet nélkül annak eredetére vagy előállítási módjára, fajtájára és mennyiségére, amely ember, állat vagy növény megbetegítésére, elpusztítására, genetikai anyagának módosítására vagy megváltoztatására alkalmas. A Korm. rendelet 2013. március 31-én lépett hatályba, s a hatályba lépéskor már működő jogalanyok számára a bejelentési kötelezettség határidejét 2013. június 28. napban határozta meg.
Az ellenőrzések eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy a kollegák igen jól felkészültek, elfogadható körülmények közt végzik munkájukat. Nem találkoztunk olyan kutatási témával, amely veszélyes biológiai anyagok szaporítását tűzte volna ki célul, egyes helyeken legfeljebb további kísérletekhez szükséges anyag előállítása történik időszakonként, a kutatási anyagok beszerzése pedig általában jól ismert finomvegyszer és mikrobiológiai készítmény kereskedő cégektől történik.
A Hatóság lehetőségei
Irodalom
1.) A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapja:
http://mkeh.gov.hu/haditechnika/kettos_felhasznalasu
2.) Oktatási Hivatal honlapja
http://www.oktatas.hu/felsooktatas/felsooktatasi_statisztikak