MKEH »

Tisztelt Árukereskedő Ügyfeleink!

 

A 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban Pmt.).  80. § (1) bekezdése értelmében a hatálybalépéskor már működő szolgáltatók a belső szabályzataikat a felügyeleti útmutató kiadását követően 90 napon belül, de legkésőbb 2017. szeptember 30. napjáig kötelesek az új. Pmt. rendelkezéseinek megfelelően átdolgozni, és a belső szabályzat átdolgozásának megtörténtéről a felügyeletet ellátó szervet írásban tájékoztatni.

Felhívjuk a figyelmüket, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé újból (elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül) be kell jelenteni a kijelölt személyt, a bejelentésre vonatkozó információkat megtalálják a NAV honlapján. 2016. június 26. napjától csak ezen a módon lehet megtenni a kijelölt személy bejelentését, ez tehát a már nyilvántartásban szereplő és a bejelentkezni kívánó árukereskedőkre is vonatkozik.

A Pmt. 77. § (1) bekezdésében foglaltak végrehajtására kiadott 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet határozza meg a belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit.

Az elkészítéshez szükséges részletszabályokat a nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedő és az árukereskedő szolgáltatók részére a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény végrehajtásának, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól szóló 33/2017. (X.26.) NGM rendelet tartalmazza, mely 2017.október 29. napján lépett hatályba.

A felügyeleti útmutató kiadását követő 90 napos átdolgozási határidő 2018. január 27. napján telik le. A hatóság 2017. november 30. napjáig honlapján közzéteszi a belső szabályzat kidolgozásához vagy átdolgozásához szükséges útmutatókat, mintaszabályzatokat és egyéb nyomtatványokat.

A már nyilvántartásba vett árukereskedőknek (AK számmal rendelkezők) – amennyiben az új szabályok szerint átdolgozzák majd szabályzatukat – a Pmt. 80. § (4) bekezdés értelmében 2017. október 31. napját követőn már 2,5 millió Ft készpénz elfogadásakor is ügyfél-azonosítást kell végezniük, még akkor is, ha nem történt meg szabályzatuk átdolgozása.

 A nyilvántartásban még nem szereplő árukereskedő (aki be kíván jelentkezni a Pmt. hatálya alá az új szabályok szerint) 2017. október 31. napját követőn 2,5 millió Ft-ot elérő vagy ezt meghaladó készpénz elfogadásakor köteles ügyfél-azonosítást elvégezni.

 A csatolt nyomtatványokon az árukereskedők a szükséges azonosításokat megtehetik addig is, amíg szabályzatukat nem nyújtják be jóváhagyásra és a hatóság nem veszi nyilvántartásba őket, vagy a meglévő szabályzatuk átdolgozásának tényét be nem jelentik a hatóságnak.

 

Ezek a következők:

1./ Azonosítási adatlap 2,5 millió Ft-ot elérő vagy meghaladó készpénzes értékesítés esetén

2./ Adatfelvétel 300 ezer Ft-ot elérő vagy meghaladó készpénzes értékesítésnél

3./ Nyilatkozat tényleges tulajdonosról (természetes személy)

4./ Nyilatkozat tényleges tulajdonosról (jogi személy vagy szervezet személy)

5./ Tényleges tulajdonosra vonatkozó kiemelt közszereplői nyilatkozat

6./ Ügyfélre vonatkozó kiemelt közszereplői nyilatkozat

 

Budapest, 2017. október 30. 

A Pmt. 77. § (1) bekezdésében foglaltak végrehajtására kiadott 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet határozza meg a belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit.

 Az elkészítéshez szükséges részletszabályokat a nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedő és az árukereskedő szolgáltatók részére a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény végrehajtásának, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól szóló 33/2017. (X.26.) NGM rendelet tartalmazza, mely 2017.október 29. napján lépett hatályba.

A felügyeleti útmutató kiadását követő 90 napos átdolgozási határidő 2018. január 27. napján telik le. A hatóság 2017. november 30. napjáig honlapján közzéteszi a belső szabályzat kidolgozásához vagy átdolgozásához szükséges útmutatókat, mintaszabályzatokat és egyéb nyomtatványokat.

A már nyilvántartásba vett árukereskedőknek (AK számmal rendelkezők) – amennyiben az új szabályok szerint átdolgozzák majd szabályzatukat – a Pmt. 80. § (4) bekezdés értelmében 2017. október 31. napját követőn már 2,5 millió Ft készpénz elfogadásakor is ügyfél-azonosítást kell végezniük, még akkor is, ha nem történt meg szabályzatuk átdolgozása.

 A nyilvántartásban még nem szereplő árukereskedő (aki be kíván jelentkezni a Pmt. hatálya alá az új szabályok szerint) 2017. október 31. napját követőn 2,5 millió Ft-ot elérő vagy ezt meghaladó készpénz elfogadásakor köteles ügyfél-azonosítást elvégezni.

 A csatolt nyomtatványokon az árukereskedők a szükséges azonosításokat megtehetik addig is, amíg szabályzatukat nem nyújtják be jóváhagyásra és a hatóság nem veszi nyilvántartásba őket, vagy a meglévő szabályzatuk átdolgozásának tényét be nem jelentik a hatóságnak.

 

Ezek a következők:

1./ Azonosítási adatlap 2,5 millió Ft-ot elérő vagy meghaladó készpénzes értékesítés esetén

2./ Adatfelvétel 300 ezer Ft-ot elérő vagy meghaladó készpénzes értékesítésnél

3./ Nyilatkozat tényleges tulajdonosról (természetes személy)

4./ Nyilatkozat tényleges tulajdonosról (jogi személy vagy szervezet személy)

5./ Tényleges tulajdonosra vonatkozó kiemelt közszereplői nyilatkozat

6./ Ügyfélre vonatkozó kiemelt közszereplői nyilatkozat

 

Budapest, 2017. október 30. 

2017. november 10.
Vissza