Pénztárgép
Tájékoztató pénztárgép forgalmazók részére
A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet által előírt, az Adóügyi Ellenőrző Egységben tárolt bizonylati adatok tartalmára és szerkezetére, valamint az AEE és a NAV közötti kommunikációra vonatkozó előírások teljesülésének vizsgálata céljára készült segédlet innen letölthető, a szakhatósági segédlet innen letölthető. A NAV által kiadott M1 ellenőrző lista (v05.6) innen letölthető.
TÁJÉKOZTATÓ a pénztárgépek engedélyezési eljárásairól
(a 48/2013.(XI.15.) NGM rendelet módosításáról szóló 9/2016.(III.15.) NGM rendelet szerint)
Határidő módosítás a kérelmek benyújtására
2016. március 25-én megjelent a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet módosításáról szóló 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet.
Az engedélyezett pénztárgép típusokat módosítani kell a követelményeknek való megfelelés tekintetében.
Az online pénztárgép használatára és a forgalmazási engedély módosítására vonatkozó határidők változásáról szóló 36/2016. (IX. 27.) NGM rendelet értelmében a pénztárgép forgalmazási engedélyek módosítására irányuló kérelmeket a forgalmazóknak 2017. április 30-ig kell benyújtani. A kérelem benyújtásának elmaradása esetén az AEE gyártója kérelmezheti a módosítást 2017. május 1-től május 15-ig.
Ha a módosítást sem a forgalmazó, sem az AEE gyártó nem kérelmezi, vagy ha a kérelem elutasításra kerül, akkor a forgalmazási engedély visszavonásra kerül.
A visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép a forgalmazási engedély visszavonásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 évig üzemeltethető.
A kérelmet a mellékleteivel a Metrológiai Hatósághoz írásban kell benyújtani személyesen vagy postai úton a 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39. sz. alatt. A kérelmek benyújtásához javasoljuk az online időpont foglaló rendszer használatát.
A kérelem mellékleteként csatolandó dokumentációt, valamint a kezelői leírást és technikai funkció leírást valamennyi pénztárgép esetén elektronikus adathordozón, elektronikusan szövegszerűen kereshető – nem képi – formátumban (Portable Document Format) kell benyújtani.
A könnyebb feldolgozhatóság érdekében javasoljuk, hogy az anyagok benyújtása az alábbi könyvtárszerkezetben történjen:-> "Dokumentáció könyvtár struktúra letöltése"
A kérelemnek tartalmaznia kell:
A kérelemhez csatolni kell az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésére vonatkozó készpénz átutalás megbízás (csekk) tőpéldányának másolatát, vagy az átutalás megindításának megtörténtét tanúsító hitelintézeti igazolást.
A pénztárgép forgalmazásának engedélyezéséért és a forgalmazási engedély módosításáért, kiterjesztéséért fizetendő igazgatási-szolgáltatási díj mértékét a R. 2. melléklet tartalmazza az alábbiak szerint.
Speciálisnak nem minősülő pénztárgép
Megnevezés |
Díjtétel |
Pénztárgép forgalmazása iránti engedély |
engedélyenként 600.000 Ft |
Pénztárgép érvényes forgalmazási engedélyének módosítása (egy éven belül az első módosítás) |
300.000 Ft |
Pénztárgép érvényes forgalmazási engedélyének módosítása (egy éven belül a második, vagy az azt követő módosítás(ok) ) |
módosításonként 400.000 Ft |
Forgalmazási engedély kiterjesztése |
kiterjesztésenként 80.000 Ft |
Speciális pénztárgép ( R. 3. melléklet G) pontjában meghatározott pénztárgépek)
B |
C |
Megnevezés |
Díjtétel |
Pénztárgép forgalmazása iránti engedély |
engedélyenként 900.000 Ft |
Pénztárgép érvényes forgalmazási engedélyének módosítása (egy éven belül az első módosítás) |
450.000 Ft |
Pénztárgép érvényes forgalmazási engedélyének módosítása (egy éven belül a második, vagy az azt követő módosítás(ok) ) |
módosításonként 600.000 Ft |
Forgalmazási engedély kiterjesztése |
kiterjesztésenként 80.000 Ft |
Az igazgatási-szolgáltatási díjat a Budapest Főváros Kormányhivatala 10023002-00309653-00000000 számú fizetési számlájára átutalással vagy fizetési számlára történő készpénzbefizetés útján kell befizetni. Az átutalás közlemény rovatában az alábbiakat kell szerepeltetni:
A kérelemhez mellékelni kell az alábbi eszközöket és magyar nyelvű dokumentációkat:
Benyújtandó dokumentáció, eszköz |
Jogszabályhely (R.) |
Kérelem |
8.§ (2) |
Meghatalmazás (amennyiben meghatalmazott jár el) |
|
Igazgatási szolgáltatási díj megfizetésének igazolása (számlához csatolva) |
8.§ (3)
|
1 db AEE (nem dokumentum) |
8.§ (4) a) |
AEE gyártói nyilatkozat |
8.§ (4) a) |
Pénztárgép és periféria nyilatkozat |
8.§ (4) b) |
AEE műszaki dokumentáció |
8.§ (4) d), 8.§ (6) a) |
Pénztárgép és pénztárgép-nyomtató szervizkönyv |
8.§ (4) e) |
Forgalmazói nyilatkozat forgalmazásra |
8.§ (4) fa) |
Forgalmazói nyilatkozat telepítendő programról |
8.§ (4) fb) |
Forgalmazói nyilatkozat vírusmentességről |
8.§ (4) fc) |
Forgalmazói nyilatkozat számlanyomtatásról |
8.§ (4) g) |
AEE gyártói nyilatkozat adattárolóról |
8.§ (4) ha) |
AEE gyártói nyilatkozat kijelölt szervizről |
8.§ (4) hb) |
OEP hitelesítési jegyzőkönyv (csak gyógyszertári pénztárgépek esetében) |
8.§ (5) |
Kezelői leírás |
8.§ (6) b), 9.§ |
Technikai funkciók leírása |
8.§ (6) b), 9.§ |
Pénztárgép program etalon verzió (csak számítógép alapú pénztárgépek esetében, nem dokumentum) |
8.§ (7) a) |
Ellenőrző média (csak számítógép alapú pénztárgépek esetében, nem dokumentum) |
8.§ (7) b) |
Ellenőrző média használati leírás (csak számítógép alapú pénztárgépek esetében) |
8.§ (7) c) |
AEE teszt program (nem dokumentum) |
8.§ (7) d) |
Elektronikus napló dokumentáció |
8.§ (8) |
Minden olyan program, alkalmazás és azok leírásai, dokumentációja, melyek a pénztárgép működésének ellenőrzéséhez szükséges |
13.§ (4) |
Adatkiolvasáshoz szükséges program és leírás |
3. melléklet A) 9. |
SIM hálózatkeresési preferencia lista |
3. melléklet FD) 21. kd) |
Operációs rendszer forráskód fordítási környezet dokumentációja |
3. melléklet FD) 23. |
Hordozható pénztárgép hőmérséklet-tartomány és csepegő víz elleni védettség tanúsítvány/nyilatkozat |
3. melléklet GD) 3. |
Részletes dokumentáció és eszköz követelmények (R.7.§ - 9.§ szerinti dokumentumok, nyilatkozatok, eszközök)
R.7. § (1) Forgalmazási engedély akkor adható ki, ha a forgalmazó rendelkezik a pénztárgépbe épített AEE gyártójának igazolásával arról, hogy
R.8. § (1) A pénztárgép forgalmazási engedélyének megadására irányuló eljárás a Hatósághoz benyújtott írásbeli kérelemmel kezdeményezhető.
(2) A kérelemnek tartalmaznia kell:
(3) A kérelemhez csatolni kell az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésére vonatkozó készpénzátutalási megbízás (csekk) tőpéldányát, vagy az átutalás megindításának megtörténtét tanúsító hitelintézeti igazolást.
(4) A kérelemhez mellékelni kell az alábbi eszközöket és magyar nyelvű dokumentációkat:
(5) A gyógyszertárakban használható gyógyszerellátási áruforgalmi és társadalombiztosítási elszámolási számítógépes rendszerek (felhasználói programok) esetében a (4) bekezdésben meghatározottakon túl a kérelemhez mellékelni kell az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által kiadott, külön jogszabályban meghatározott hitelesítési jegyzőkönyvet is.
(6) A kérelemhez mellékelni kell továbbá:
(7) Számítógép alapú pénztárgépek esetén mellékelni kell a kérelemhez továbbá:
(8) Elektronikus napló szolgáltatást nyújtó pénztárgép esetén mellékelni kell a kérelemhez továbbá:
(9) A (4)-(8) bekezdésben meghatározott dokumentációt, valamint a 9. §-ban meghatározott kezelői leírást és technikai funkció leírást valamennyi pénztárgép esetén elektronikus adathordozón, elektronikusan szövegszerűen kereshető - nem képi - formátumban (Portable Document Format) kell benyújtani.
R.9. § (1) A kezelői és technikai funkció leírásnak tartalmaznia kell a pénztárgép valamennyi funkciójának ismertetését. A pénztárgép kizárólag ezeket a funkciókat hajthatja végre, az ettől eltérő működés illegális üzemmódot jelent.
(2) A pénztárgép kezelői leírása legalább az alábbiakat kell, hogy tartalmazza:
(3) A pénztárgép technikai funkcióinak leírása legalább az alábbiakat kell, hogy tartalmazza:
(4) A pénztárgép értékesítésekor a forgalmazó köteles a kezelői leírást a vevő (üzemeltető) részére átadni. A vevő részére a technikai funkció leírás (szervizfunkciók leírása), és a szerviz- és programozó kulcs nem adható át.
R.-ben előírt tanúsítványok, adatlapok
Benyújtandó dokumentáció |
Jogszabályhely (R.) |
White Box tanúsítvány (3 db, három független tanúsítótól) |
3. melléklet FD) 21. kd) |
White Box tesztelő nyilatkozat (egy-egy, összesen három) |
3. melléklet FD) 21. kd) |
Whiteo Box tesztelő ISTQB bizonyítvány másolat (egy-egy, összesen három) |
3. melléklet FD) 21. kd) |
Pénztárgép és perifériái CE megfelelőségi tanúsítványai |
|
AEE IEC 60529 IP54 megfelelőségi tanúsítvány |
3. melléklet FD) 2.1. |
AEE EMC megfelelőségi tanúsítvány |
3. melléklet FD) 2.1. |
AEE kriptochip FIPS 140-2 Level 1 vagy Common criteria EAL3, 2048 bit RSA |
3. melléklet FD) 21. f) |
GSM modul adatlap (multi slot class 12, GPRS, EDGE/HSDPA/UMTS |
3. melléklet FD) 21. ka) |
GSM modul vételi teljesítmény -102dB, C/I 10 dB ETSI TS 0508V050100 valamint ETSI EN 151.010 adatlap) |
3. melléklet FD) 21. kc) |
Memória modul (adattároló) min. 16 GB, SDHC/SDXC Class 6 / JEDEC JESD84-B451 adatlap |
3. melléklet FD) 6. |
SIM ETSI M2M UICC (standard TS 102.671) adatlap |
3. melléklet FD) 21. kb) |
Kérelem, nyilatkozatok
Új engedély
Módosítás
Kiterjesztés
Nyilatkozatok
White box tesztelés
A típusvizsgálat lefolytatása
A Hatóság az engedélyezési eljárás során a típusvizsgálat keretében vizsgálja, hogy a pénztárgép megfelel-e a R.-ben meghatározott valamennyi követelménynek és előírásnak.
A típusvizsgálat a R. 6. mellékletében részletezett szempontok szerint történik, a dokumentáció vizsgálatából, valamint műszaki- és informatikai vizsgálatból áll.
Új forgalmazási engedély kiadására irányuló engedélyezési folyamat megkezdéséhez az alábbi - a NAV közleményei szerinti - hat darab állományt szükséges az MKEH-hoz eljuttani.
Az összeállított fájlokat ZIP tömörítéssel, egyetlen állományként kell eljuttatni az MKEH-hez. A fájl nem tartalmazhat jelszóvédett állomány(oka)t
Az adatokat az alábbi sorrendben feltüntetve, pontosvesszővel delimitált CSV állományban kell az MKEH részére eljuttatni.
-AEE-be épített GSM egység IMEI szám
-AEE-be épített SIM kártya IMSI szám
-Gyártó megnevezés
-AEE gyártói típusnév
-AEE hardver verzió
-AEE egyedi gyártási szám
-AEE szoftver megnevezés
-AEE szoftver verziója
-GSM szolgáltatást nyújtó szolgáltató NAV által az AEE gyártók részére definiált, és
Internetes honlapján publikált sorszáma (akivel a NAV megállapodást kötött az AEE
egység kommunikációjára és a nyújtandó API-ra vonatkozóan)
Az AEE modulban használt X.509 aláíró tanúsítványt AEE gyártónként egy ROOT CA-val kell kibocsátani.
A tanúsítványt PEM formátumban, .crt kiterjesztésű állományban kell az MKEH részére átadni.
A CSV és a CRT állományok sértetlenségének ellenőrzése SHA256 algoritmussal történik, a beadott állományokról SHA256 algoritmussal képzett ellenőrző kódokat állományonként külön-külön, az állományokkal azonos néven de SHA256 kiterjesztéssel kell elkészíteni és átadni az MKEH részére.
A gyártői teszt során már tesztelt firmware frissítés módjával egyezően, az eredeti és a frissítésre előkészített firmware-t át kell adni az MKEH részére. Az állomány nevében egyértelműen jelezni kell, hogy melyik adatfájl az eredeti, illetve a frissítésre szolgáló.
Az engedélyező hatóság a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül függő hatályú határozatot hoz. A pénztárgép forgalmazási engedély kiadására, módosítására illetve kiterjesztésére irányuló kérelemre indult hatósági eljárás során az engedélyező hatóság a kérelem benyújtását követő naptól számított kettő hónapon belül döntést hoz.
A típusvizsgálati eljárásban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal R. 5. § (2) bekezdésében, valamint 3–10. mellékleteiben meghatározott adóügyi és adójogi követelmények vizsgálataiban szakhatóságként működik közre.
A típusvizsgálati eljárás eredményes és hatékony lefolytatásának feltételei:
Amennyiben a típusvizsgálat megállapítása alapján a vizsgált pénztárgép nem felel meg a R.-ben foglalt feltételeknek, de kisebb módosításokkal megfelelhet a követelményeknek, a Hatóság határidő tűzésével lehetőséget biztosít a kérelmező részére a hiba kiküszöbölésére.
Amennyiben a típusvizsgálat megállapítása alapján a vizsgált pénztárgép megfelel a R.-ben foglalt feltételeknek, a Hatóság a vizsgált példányt (etalon példány) arra alkalmas eszközzel lepecsételi és a forgalmazónak átadja.
A forgalmazónak az etalon példányt változatlan formában meg kell őriznie a forgalmazási engedély jogerőre emelkedését követő 10 évig.
Jogutódlás esetén az őrzési kötelezettséget a forgalmazó jogutódja köteles teljesíteni.
A forgalmazási engedély kiadása
A típusvizsgálat megállapításai alapján a Hatóság határozattal dönt a forgalmazási engedély megadásáról vagy az engedély iránti kérelem elutasításáról. Amennyiben a pénztárgép forgalmazási engedély módosítására irányuló engedélyezési eljárásban az engedélyező hatóság a kérelmet elutasítja, a forgalmazási engedély visszavonásra kerül. A visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép a forgalmazási engedély visszavonásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 évig üzemeltethető.
A forgalmazási engedély – a R.-ben részletezett technikai feltételeknek való megfelelés mellett – annak a forgalmazónak adható,
Forgalmazási engedély akkor adható ki, ha a forgalmazó rendelkezik a pénztárgépbe épített AEE gyártójának igazolásával arról, hogy
A forgalmazási engedélybe a fenti – AEE gyártói - adatokat az engedélyező hatóság bejegyzi.
A típusvizsgálathoz benyújtott eszközöket és dokumentumokat az engedélyező hatóság a forgalmazási engedély jogerőre emelkedését követő 10 évig megőrzi.
Egyéb információk
Az MKEH a honlapján folyamatosan nyilvánosságra hozza
Külföldi AEE gyártót képviselő forgalmazó képviseletre történő meghatalmazása és képviseleti jogosultságának igazolása
A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 67.§ 5a. pontja értelmében az AEE gyártó az a szervezet, amely a pénztárgépbe épített AEE adóügyi információkat (naplóállományokat) tároló és azokat a NAV szerverének továbbító részegységet gyártja; a nem Magyarországon gyártott AEE-k esetén a gyártó magyarországi, jogi személyiséggel rendelkező képviselete minősül AEE gyártónak; képviselettel nem rendelkező gyártó közjegyző által hitelesített meghatalmazással a pénztárgép forgalmazóját jelölheti ki képviseletre.
A pénztárgép forgalmazási engedélyezési eljárásra is irányadó, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 40. § (2) bekezdése szerint, ha az ügyfél nem személyesen jár el, a hatóság az eljáró személy képviseleti jogosultságát megvizsgálja. A meghatalmazott a képviseleti jogosultságát a 40/A. §-ban meghatározott módon köteles igazolni. A Ket. 40/A. § (3) bekezdése értelmében a külföldön kiállított meghatalmazást közokiratba vagy hitelesített magánokiratba kell foglalni, és felülhitelesítéssel kell ellátni.
A Rendelet hivatkozott előírása a Ket. által előírtaknál szigorúbb feltételeket határoz meg a külföldön kiállított meghatalmazás elfogadhatósága tekintetében. A közjegyzők ellátnak aláírás hitelesítéssel kapcsolatos tevékenységet is, ugyanakkor a pénztárgép forgalmazási engedélyezési eljárásokban önmagában nem elegendő az ilyen módon hitelesített magánokirat, hiszen ezáltal a hatóság nem tud meggyőződni arról, hogy a külföldi meghatalmazó hitelesített magánokiratba foglalt adatai – így az, hogy a külföldi cégnyilvántartásba bejegyzett cég képviseletére jogosult személy által került a meghatalmazás kiállításra – valósak-e. Ezt támasztja alá, a Rendelet fent hivatkozott követelménye, a közjegyző által hitelesített meghatalmazás előírása, amely egyértelműen a meghatalmazás, mint nyilatkozat és az abban foglalt tények és adatok hitelesítésére vonatkozik, vagyis nem csupán az aláírás valódiságának hitelesítésére. Ez utóbbiból adódó joghatás – azaz, hogy a közokiratba foglalt nyilatkozat arra jogosult általi megtételét, valamint az abban szereplő tényeket és adatokat az ellenkező bizonyításáig valósnak kell elfogadni – viszont csak közokiratnak minősülő közjegyzői okiratba – a magyar jogrendszerben ez a polgári perrendtartásról szóló 1952.évi III. törvény 195. § (1) bekezdése és a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény 111. § (2) bekezdése alapján kiállított közokiratba – foglalással váltható ki.
A külföldön kiállított meghatalmazás tekintetében a Ket. fent hivatkozott 40/A. § (3) bekezdése és általánosságban a külföldön kiállított közokirat, illetőleg a külföldi bíróság, közigazgatási szerv, közjegyző vagy egyéb közhitelességgel felruházott személy által hitelesített magánokirat tekintetében a Ket. 52. § (2) bekezdése előírja a diplomáciai felülhitelesítést is.
A konzuli védelemről szóló 2001. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: konzuli törvény) 15. § (1) bekezdése értelmében, amennyiben nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik, a külföldön kiállított közokirat, illetőleg a külföldi bíróság, közigazgatási szerv, közjegyző vagy közhitelességgel felruházott más személy által hitelesített magánokirat magyarországi felhasználása céljából a hivatásos konzuli tisztviselő diplomáciai felülhitelesítéssel látja el a fogadó állam hatóságának az okiraton szereplő aláírását és bélyegzőnyomatát, feltéve, hogy ezen hatóság aláírás- és bélyegzőmintájával rendelkezik.
A diplomáciai felülhitelesítés kötelezettsége alól – amint azt a konzuli törvény fent hivatkozott előírása lehetővé teszi – nemzetközi szerződés felmentést adhat. A diplomáciai felülhitelesítés alól felmentést ad a külföldön felhasználásra kerülő közokiratok diplomáciai vagy konzuli hitelesítésének (felülhitelesítésének) mellőzéséről Hágában, az 1961. október 5. napján kelt egyezmény (a továbbiakban: Apostille Egyezmény) kihirdetéséről szóló 1973. évi 11. törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Apostille Tvr.) 2. cikke, az Apostille Egyezményt aláíró államok tekintetében. Az Apostille Tvr. 3. és 4. cikke alapján annak igazolására, hogy az aláírás valódi, hogy az aláíró személy milyen minőségben járt el, és – adott esetben –, hogy az okiraton levő pecsét vagy bélyegzőlenyomat valódi, alakiságként csak azt lehet megkövetelni, hogy az okirat származása szerinti illetékes hatóság kiállítsa az Egyezményhez mellékletként csatolt minta szerinti tanúsítványt. Amennyiben az AEE gyártó székhelye Apostille Egyezményt aláíró államban van, az ott kiállított közokiratok és hitelesített magánokiratok magyarországi felhasználásakor alkalmazni kell az Apostille Tvr. rendelkezéseit, így az AEE gyártó országában kiállított közjegyzői okiratot nem diplomáciai felülhitelesítéssel, hanem apostille tanúsítvánnyal kell ellátni.
Tekintettel arra, hogy a Rendelet nem tartalmaz speciális szabályt a külföldi AEE gyártó által adott meghatalmazás nyelvére vonatkozóan, a Ket. 52. § (3) bekezdése irányadó, amely szerint a nem magyar nyelven kiállított irat – ha az ügyfajtára vonatkozó jogszabály másként nem rendelkezik – csak hiteles magyar fordítással ellátva fogadható el. A szakfordításról és a tolmácsolásról szóló 24/1986. (VI. 26.) MT rendelet 5. §-a értelmében hiteles fordítást, fordítás hitelesítését, valamint idegen nyelvű hiteles másolatot – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (a továbbiakban: OFFI) készíthet.
Összegezve a fentieket a hivatkozott jogszabályokra tekintettel a külföldön kiállított meghatalmazás a pénztárgép forgalmazási engedélyezési eljárásokban csak közokiratnak minősülő közjegyzői okiratba foglaltan, diplomáciai felülhitelesítéssel vagy – az Apostille Egyezményt aláíró államok esetében – apostille tanúsítvánnyal ellátva fogadható el, az OFFI által kiadott hiteles magyar fordítással.
Az Apostille Egyezményt aláíró államok és az apostille tanúsítvány kiállítására feljogosított külföldi szervek/hatóságok listája az alábbi linkeken megtekinthetők.
https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/status-table/?cid=41
https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/authorities1/?cid=41